fbpx
Ontbijtkoek in blik
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Is ontbijtkoek gezond? (En kan ik het eten als ik af wil vallen?)

Hij is op voordat je het doorhebt. Soms een. Soms twee. Als niemand kijkt misschien wel drie. Het liefst met een dikke laag boter. Ontbijtkoek. Maar is ontbijtkoek gezond? En kan je het eten als je af wilt vallen? 

Op de verpakking staat van wel. Vetarm. En minder dan 100 calorieën. Maar is het ook echt zo?

Laten we eens gaan kijken.

Het korte antwoord

Je kunt 1 product niet indelen in ‘gezond of ongezond’. In ‘goed of slecht’. In ‘wel eten of niet eten’. Alles kan. Als het maar in je dagelijkse eetpatroon past (Geloof je het niet? Lees dit). Afvallen is een kwestie van minder calorieën eten dan je verbruikt. Dus ja. Als het past in jouw dagelijkse eetpatroon is ontbijtkoek gezond en kun je het eten als je af wilt vallen.

Wel zijn er voedingsmiddelen die gezonder zijn. Die je een voller gevoel geven. Waar meer vitamine, mineralen en andere goede dingen in zitten. En vooral: Waar je er niet 3 van naar binnen werkt zonder dat je het doorhebt (been there, done that 😅). Maar uiteindelijk draait het allemaal om balans. En als daar voor jou een plakje ontbijtkoek bij hoort is dat prima.

Tip: Probeer jij af te vallen, maar ben je helemaal klaar met veel te strenge diëten? Lees dan mijn informatiegids “Blijvend Afvallen” eens.

Is ontbijtkoek gezond?

Als je Online Fit Academy al langere tijd volgt weet je dat wij producten niet indelen in gezond of ongezond, maar in eet meer, eet een beetje, eet minder.

Waarom?
Omdat één product niet je hele eetpatroon maakt of kraakt en eten indelen op gezond/ongezond het ongezonde eten veel aantrekkelijker maakt.

voorbeeld Eet meer, eet een beetje, eet minder lijstje

Door je eten op deze manier in te delen kun je wat flexibeler zijn in wat je eet. Want zelfs als je af wilt vallen, kan zo nu en dan iets “ongezonds” best!

De vraag is dus niet: is ontbijtkoek gezond? Maar: hoort ontbijtkoek in de eet meer, eet een beetje of in de eet minder categorie?

Hoort ontbijtkoek in de eet meer, eet een beetje of in de eet minder categorie?

Als je af wilt vallen hoort ontbijtkoek in de “eet een beetje” categorie. Er zitten niet veel voedingsstoffen in die je lichaam hard nodig heeft, maar het is ook niet erg om zo nu en dan een plakje te pakken. Zolang het maar in jouw eetpatroon past.

Hoeveel calorieën zit er in ontbijtkoek?

Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
1 plak = 40 gram
VoedingsstofHoeveelheid
Energie (kcal)308 (kcal)
Koolhydraten67,7 (g)
Waarvan mono- en disacchariden36,9 (g)
Waarvan Polysacchariden30,8 (g)
Eiwitten3,1 (g)
Vetten1,7 (g)
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!