fbpx
Iemand die een maiskolf vasthoudt
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Is mais gezond?

Mais, we eten het volop. Uit de oven met wat boter, rauw door de salade of schaamteloos wegkluiven uit het vuistje. Heerlijk! Maar is mais gezond of moeten we er niet al te veel van eten?

Het korte antwoord

Mais is zeker gezond! Het bevat niet al te veel calorieën en zit boordevol vitamine, mineralen en voedingsvezels. Er zitten wel wat koolhydraten in maar dit zijn voornamelijk goede (complexe) koolhydraten. Het is dus een goede toevoeging die zeker in een gezond voedingspatroon past!

Wat is mais?

Maïs is een graansoort dat vaak gegeten wordt als groente. De bekendste maïskorrels zijn geel van kleur, zoet van smaak en worden regelmatig toegevoegd aan maaltijdsalades, wraps of taco’s. Naast gele maïskorrels zijn er ook donkerrode, blauwe en zwarte.

Zwarte en rode mais

Donkerrode en zwarte maiskolven

Sommige kolven hebben een hoog suikergehalte, andere hebben een hoog zetmeelgehalte. In de supermarkt ligt vooral suikermais.

Is mais gezond?

Ja, mais is zeker gezond! Er zitten niet al te veel calorieën in (85 kcal per 100 gram), het bestaat voor 17% uit water en het heeft veel gezonde voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft zoals vezels en vitamine B. 

Vooral de vezels maakt mais gezond. Ze zorgen voor gezonde darmbacteriën en een verzadigend gevoel. Daarnaast verlagen vezels de kans op diabetes, hart- en vaatziekten en sommige typen kanker. Eet je 1 maiskolf, dan heb je al meer dan 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels binnen. Dat tikt lekker aan!

Er wordt weleens gezegd dat mais slecht is omdat er veel koolhydraten in zitten. En aangezien koolhydraten bij de meeste diëten verboden terrein zijn, wordt het al snel op de ‘niet eten’ lijst gezet. Onnodig! Zelfs als je een kilootje of twee kwijt wilt kan mais geen kwaad!

Het merendeel van de koolhydraten zijn namelijk complexe koolhydraten. Dit zijn goede koolhydraten die je lichaam langzaam afbreekt en je bloedsuikerspiegel minder snel laat stijgen. Laat je dus niet afschrikken en doe mais lekker bij je eten! Je lichaam zal er blij mee zijn.

Wist je dat:

In een banaan 20 gram koolhydraten zit, waarvan slechts 5 gram complexe koolhydraten zijn? Dat is een stuk meer dan in mais (14,8 gram koolhydraten, waarvan 9,5 gram complex). 

Voedingswaarde mais

Gegevens per 100 g / ml (bron: NEVO)
VoedingsstofHoeveelheid
Energie (kcal)85 (kcal)
Koolhydraten14,8 (g)
Waarvan mono- en disacchariden5,3 (g)
Waarvan Polysacchariden9,5 (g)
Eiwitten2,9 (g)
Vetten1,5 (g)
Vitamine A
Vitamine B10,12 (mg)
Vitamine B20,07 (mg)
Vitamine B60,1 (mg)
Vitamine B12
Vitamine C7 (mg)
Vitamine D
Vitamine E0,9 (mg)
Vitamine K0,4 (µg)

Varieer voldoende

Je kunt niet alle voedingsstoffen die je nodig hebt met 1 voedingsmiddel binnenkrijgen. Een heerlijke kolf uit de oven of uit blik is hier geen uitzondering op. Varieer daarom voldoende met verschillende soorten groenten en fruit.

Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!