fbpx
Is light frisdrank gezond
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Is light frisdrank gezond (als je af wilt vallen)?

Soms kun je er gewoon echt even van genieten: een koud glas cola. Helaas zitten daar al snel 6 suikerklontjes in. Niet zo handig als je af wilt vallen šŸ˜…. Veel mensen kiezen daarom voor een light variant. Maar is light frisdrank gezond en dus een betere optie of kom je aan van light frisdrank?

Inhoud van het artikel

Het korte antwoord
Light frisdrank is niet de gezondste, maar ook zeker niet de ongezondste keuze. Er gaan verhalen rond dat je aankomt als je light frisdrank drinkt, maar dat is niet zo. Je komt alleen aan als je op een dag meer calorieƫn binnenkrijgt dan je verbruikt. En aangezien er geen calorieƫn in light frisdrank zit kom je er niet door aan. Je kunt dus gerust een glaasje light frisdrank pakken als je daar zin in hebt. Zelfs wanneer je aan het diƫten bent. Maar is het de gezondste keuze die je kunt maken? Nee, dat ook weer niet. Er zitten namelijk zuren in die je tandglazuur aantasten. Een koud glas water met een schijfje citroen en een takje munt, zwarte koffie of groene/zwarte thee zijn gezondere alternatieven! Tip: wil jij gaan voor een slank lichaam zonder te diƫten? Klik dan hier.

Is frisdrank ongezond?

In ā€˜gewoneā€™ frisdrank zitten geen voedingsstoffen waar je lichaam echt iets aan heeft. Geen vitamine, geen mineralen, maar wel een flinke lading suiker. Je tikt in een paar slokken al snel 100 calorieĆ«n weg zonder dat je het doorhebt. Frisdrank is daarmee dus aardig ongezond. Veel onderzoekers zeggen zelfs dat frisdrank een van de grootste oorzaken is van overgewicht. Wil je afvallen? Dan bespaar je al snel honderden calorieĆ«n per week als je het glaasje frisdrank zo nu en dan eens inwisselt voor iets met minder calorieĆ«n, zoals spa rood. Weinig moeite, groot resultaat.

Maakt light frisdrank dik?

Nee, light frisdrank maakt niet dik. Je komt alleen aan als je op een dag meer calorieƫn binnenkrijgt dan je verbruikt. In light frisdrank zitten vaak geen calorieƫn. Dit komt omdat de suiker in light frisdrank wordt vervangen door zoetstoffen. En deze zoetstoffen hebben geen calorieƫn. Kijk je puur naar de calorieƫn zou je kunnen zeggen dat light frisdrank gezond is.

Maar zoetstoffen zijn toch slecht voor je?

Sommige zoetstoffen kunnen slecht voor je zijn als je er te veel van binnen krijgt. Daarom onderzoekt de Europese Autoriteit van Voedselveiligheid (EFSA) alle zoetstoffen voordat ze in jouw eten of drinken terecht komen. Als een zoetstof door de EFSA veilig is bevonden krijgt het een E-nummer. Sommige E-nummers die in light frisdrank zitten (waaronder aspartaam, sacharine, sucralose en acesulfaam-k) worden nog wel eens in een slecht daglicht geplaatst. Met name aspartaam. Dit is onterecht. Een zoetstof krijgt alleen een E-nummer als het veilig is om binnen te krijgen.

Hoeveel light frisdrank per dag is te veel?

Hoeveel light frisdrank te veel is, is afhankelijk van de E-nummers en zuren die erin zitten. Voor ieder E-nummer wordt een acceptabele dagelijkse inname (ADI), ook wel aanvaardbare bovengrens (AB) vastgesteld. Dit is de maximale hoeveelheid van een voedingsstof die je per dag binnen mag krijgen zonder dat dit schadelijk is voor je gezondheid.

Bij aspartaam is dit 40 mg per kilogram lichaamsgewicht. Voor een volwassene van 80 kilo betekent dit dat je per dag 3200 mg aspartaam binnen mag krijgen. Zoveel aspartaam krijg je pas binnen als je per dag 11 blikjes cola light van 300 milliliter drinkt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je te veel E-nummers binnenkrijgt wanneer je zo nu en dan een glaasje light frisdrank drinkt.

De zuren in frisdrank (en dus ook in light frisdrank) tasten je tandglazuur aan. Dit wil je zo veel mogelijk voorkomen. Daarom is het verstandig om zo vaak mogelijk te kiezen voor water, thee of koffie en alleen light frisdrank te pakken als je echt even zin hebt in iets zoets.

Onderzoeken light frisdrank

Er zijn onderzoeken die hebben aangetoond dat de zoetstoffen in light frisdrank je hersenen een seintje geven dat er energie aankomt, terwijl dat helemaal niet zo is. Dit zou je hongergevoel in de war brengen, wat ervoor zorgt dat je op de lange termijn meer gaat eten. Deze onderzoeken zijn gedaan bij muizen. En dat het bij muizen zo werkt betekent niet dat het bij mensen ook zo werkt.

Andere onderzoeken die zeggen dat light frisdrank ervoor zorgt dat je aankomt zijn vaak van lage kwaliteit. Ze hebben weinig deelnemers, gebruiken minder betrouwbare meetmethodes, nemen mede-oorzakers van gewichtstoename niet mee of corrigeren hun resultaten niet op deze mede-oorzakers.

Conclusie: is light frisdrank gezond?

Je kunt zo nu en dan gerust een glaasje light frisdrank pakken als je hier zin in hebt. Het is een prima vervanging van normale frisdrank als je echt even zin hebt in iets zoets. Je komt er niet van aan en je krijgt er ook niet zomaar te veel zoetstoffen door binnen. Maar dat betekent niet dat het antwoord op de vraag ā€œis light frisdrank gezond?ā€œ 100% ja is. Er zitten namelijk geen voedingsstoffen in die je lichaam nodig heeft. Daarnaast zitten er zuren in die je tandglazuur aantasten. Met andere woorden: Geniet, maar drink met mate.
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!