fbpx
Ongezond eten featured image
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Ongezond eten bestaat niet | En dit is waarom (5 redenen)

Het lijken wel sorteermachines.
De media.
De dieetgoeroes.
Sommige afslank coaches.

Allemaal staan ze achter elkaar en doen ze hetzelfde:

  • Gezond eten gaat naar links.
  • Ongezond eten gaat naar recht.
lopende band pakketjes links/rechtsaf

En waarvan de een zegt “dit is gezond”, zegt de ander “dit is ongezond”.

Maarja, wie heeft gelijk?
Nou… niemand.

Ongezond eten bestaat niet.

 

….

 

….

Kevin heart gif

Ik weet het, ik weet het.
Maar blijf bij me. Ik leg het je uit.

Natuurlijk zit er verschil tussen een broodje hamburger en een salade. En natuurlijk krijg je meer suiker binnen met een glas cola dan met een glas water.

Maar maakt dat de hamburger en het glas cola per definitie ongezond?

Nee.

En wel om 5 redenen.

1. Één voedingsmiddel bepaalt niet je hele eetpatroon.

Één slecht rondje maakt Sven Kramer geen slechte schaatser. Één slechte race maakt Max Verstappen geen slechte coureur. En één “slecht” voedingsmiddel maakt jouw eetpatroon niet ongezond.

Plaats het in perspectief en bekijk het hele plaatje. Want alleen dan zie je of er nog stappen te maken zijn richting een gezondere levensstijl, of dat je al goed op weg bent.

 

Bevatten de meeste dingen die jij eet goede voedingsstoffen? Dan kun je zo nu en dan echt wel eens zondigen met wat minder voedzaam eten.


Bestaat jouw eetpatroon voornamelijk uit minder voedzaam eten? Zet dan kleine stapjes om je eetpatroon steeds een beetje beter te maken.

2. Ongezond is relatief

Wat is gezonder: Een glas cola of een glas water?
Een glas water, toch?

Nou, niet altijd.

Want stel: je bent hard aan het sporten en voelt je licht in je hoofd. Je staat op het punt flauw te vallen. Wat kies je dan? Een glas water of een glas cola?

Cola zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Water niet. In deze situatie is cola dus de betere keuze.

Dit is misschien een overdreven voorbeeld, maar het maakt wel duidelijk dat de context waarin je iets eet ook enorm belangrijk is.

Hetzelfde voedingsmiddel kan een ander effect hebben op mensen in verschillende situaties. Voor de een is cola een minder goede keuze, terwijl het voor de ander op dat moment de betere keuze is. Bedenk daarom altijd waarom je iets eet en wat je ermee wilt bereiken.

3. Eten zien als gezond en ongezond maakt ongezond eten aantrekkelijker.

Je bent aan het diëten en ziet een reep chocola liggen. Je weet dat het “ongezond” is en dat je het eigenlijk niet mag hebben tijdens je dieet. Hoe graag wil je die reep chocola op dat moment hebben?

Waarschijnlijk heel graag.

Mensen zijn geneigd dingen te willen die ze niet mogen. In het begin is deze verleiding nog wel te weerstaan, maar bij de meeste mensen (en ik ben daar geen uitzondering op) wordt deze aantrekkingskracht vroeg of laat te groot. Met een eetbui tot gevolg.

De hele reep chocola. Op. Voordat we er erg in hebben. Om vervolgens boos op onszelf te worden dat we het niet konden laten. En daarom nog maar meer gaan eten.

Hoe moet je eten dan labelen?
Dat vertel ik je zo. Eerst reden nummer 4.

4. Voedingsmiddelen zien als gezond of ongezond werkt vaak maar voor even

Je doet er alles aan om niks ongezond eten meer te eten.

Het is vaak alles of niets.
Niks. Nada. Noppes.

Dit werkt voor even, maar vroeg of laat komt er een situatie waar je niet anders kan.

  • Je collega is jarig en heeft een stuk taart op je bureau gezet;
  • Je hebt niks in huis en de winkels zijn dicht (op de friettent na);
  • Of je hebt gewoon een *!#@ dag en duikt het liefst op de bank met een zak chips.

 

Grote kans dat het “alles of niets” een “niets” wordt.

Zonde.

Laat je keuze om iets te eten niet afhangen van iemand die een voedingsmiddel heeft bestempeld als “ongezond”.

Jij bepaalt wat je wel en niet eet.
Kies niet meer al het lekkers, maar alleen nog het allerlekkerst.

Dat voelt niet alleen minder heftig, maar zorgt er ook voor dat het geen alles of niets spelletje wordt, maar een levensstijl. Een levensstijl waarin je zelf de baas bent over wat je wel en niet eet. Die je wel op de lange termijn vol kunt houden.

5. We eten niet alleen omdat iets gezond is (en dat is prima!).

Eten is veel meer dan brandstof voor je lichaam.

  • Het verbindt ons met anderen;
  • Het maakt feestjes leuker;
  • En het is ook gewoon heel erg lekker.

 

En dat is prima. Er is echt wel plek voor dat ene dessert wanneer je gaat uiteten als je iets te vieren hebt. En er is ook plek voor dat plakje cake die je samen met je moeder hebt gebakken. Zelfs wanneer je “gezond” wilt eten.

Balans. Daar draait het om.

Maar als ongezond eten niet bestaat, hoe weet je dan wat je moet eten?

Goede vraag.

Want misschien heb je het gevoel dat ik ervoor pleit dat je alles kunt eten. Wat je wilt, zoveel je wilt.

Maar dat is niet het geval.

Waar ik voor pleit is dat het voor veel mensen beter is om eten niet in te delen in gezond of ongezond, maar in “eet meer, eet een beetje, eet minder”.

Dit lijkt in eerste instantie op elkaar, maar er is één groot verschil.

‘Eet meer, eet een beetje, eet minder’ houdt rekening met jouw persoonlijke situatie. Met je omgeving. Met je doelen. Want dat is voor iedereen anders.

Wat voor jou “gezond” is om vaker te eten, kan (afhankelijk van iemands persoonlijke situatie, omgeving of doel) juist “ongezond” zijn.

Maak daarom jouw eigen ‘eet meer, eet een beetje, eet minder’ lijstje. En maak op basis daarvan keuzes die jou dichter bij je doel brengen.

voorbeeld Eet meer, eet een beetje, eet minder lijstje

Want in tegenstelling tot gezond/ongezond is dat wel vol te houden.

Niet voor even, maar voor de rest van je leven.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

3 reacties

  1. Nog nooit zo’n verhelderend artikel gelezen…….een grote glimlach op mijn gezicht……Al eeuwenlang lang ploeter ik mij door wat is gezond en wat is ongezond……mijn hemel, en dan al die tegenstellingen: koffie gezond; koffie ongezond, melk gezond, melk ongezond enz…..Waarom komt de verlichting nu pas op mijn levenspad?

    1. Hoi Erna,

      Wat enorm fijn om jou reactie te lezen. Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen met het artikel. Het kan inderdaad erg ingewikkeld worden als je op internet opzoekt of iets nou “gezond” of “ongezond” is. Mocht ik je in de toekomst nog ergens bij kunnen helpen dan hoor ik het natuurlijk graag!

      Warme groet,
      Mark Andriessen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!