fbpx
Aardbijen is koolhydraatarm fruit
Mark Andriessen
Mark Andriessen

11 stukken koolhydraatarm fruit die je kunt eten tijdens een (koolhydraatarm) dieet

Er wordt vaak gezegd dat je geen fruit mag eten als je een koolhydraatarm dieet volgt omdat er te veel suikers in zitten. En hoewel er inderdaad veel suikers zitten in sommige fruitsoorten, is er ook genoeg koolhydraatarm fruit dat je wel kunt eten. Zelfs als je af wilt vallen met een koolhydraatarm dieet. Daarom vind je hieronder een lijstje. Een lijstje met 11 stukken koolhydraatarm fruit.

Inhoud van het artikel

Koolhydraatarm fruit lijst

1. Watermeloen (7,5 gram)

Dit heerlijke fruit heeft niet alleen weinig koolhydraten (7,5 gram per 100 gram), maar bevat ook veel vitamine A. Een echte topper dus wanneer je koolhydraatarm eet.

Tip: maak eens watermeloen met munt en hüttenkäse. In een paar minuten klaar en superlekker als nagerecht!

Watermeloen gesneden

2. Perzik (7,2 gram)

Perzik is een zoete vrucht met veel antioxidanten, vitamine C en vezels. En aangezien er maar 7,2 gram koolhydraten per 100 gram in zit, is het ideaal fruit om te eten tijdens een koolhydraatarm dieet.

Je kunt een perzik in stukjes door de yoghurt of kwark doen, maar ook uit het vuistje zijn ze een genot voor je smaakpapillen.

Perzik in een kommetje

3. Suiker -/ Honing meloen (6,3 gram)

Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden past een suiker-/ honing meloen ook in een koolhydraatarm dieet. Deze meloen heeft namelijk maar 30 calorieën en 6,3 gram koolhydraten per 100 gram. (1) Dat is nog minder dan watermeloen! Maakt dat hem minder lekker? Nee! In tegendeel zelfs.

Snij hem in schijfjes, wikkel er een plakje serrano-, of parmaham omheen en je hebt een heerlijk tussendoortje. Zeker op warme zomerdagen is dit een echte aanrader!

4. Aardbeien (5,1 gram)

Ook aardbeien kunnen natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. Aardbeien zitten vol vezels, vitamine C, kalium en water. Ze zijn goed voor je hart, stoelgang én verhogen je weerstand door de grote hoeveelheid vitamine C die erin zit. Er zitten weinig calorieën en koolhydraten in (29 kcal & 5,1 gram koolhydraten per 100 gram), wat het een ideale snack maakt tijdens een koolhydraatarm dieet.

3 aardbijen naast elkaar

5. Blauwe bessen (11 gram)

Blauwe bessen zijn niet alleen heel erg lekker in de yoghurt of kwark, maar geven je lichaam ook heuse vitamine boost! Met 11 gram koolhydraten (waarvan 2,4 gram vezels) en 52 calorieën per 100 gram hebben ze hun plek in deze lijst met koolhydraatarm fruit meer dan verdient. Een handje blauwe bessen weegt maar 30-40 gram.
Blauwe bessen

6. Frambozen (4,5 gram)

Als je dacht dat aardbeien al goed voor je waren, dan heb je nog geen kennis gemaakt met frambozen. Er zitten misschien iets meer calorieën in, maar de hoeveelheid vezels en koolhydraten maken dat helemaal goed. In 100 gram frambozen zitten 37 calorieën, slecht 4,5 gram koolhydraten en 2,5 gram vezels (dat is 2x zoveel vezels als in aardbeien).

Een echte topper in de categorie koolhydraatarm fruit dus.

Bakje frambozen

7. Avocado (1,8 gram)

Hoewel het misschien een vreemde eend in de bijt is… hoort hij toch echt in het rijtje thuis. Avocado is officieel namelijk een fruitsoort. 🥑

En aangezien er slechts 1,8(!) gram koolhydraten in 100 gram avocado zit, kan ik niet anders dan hem aan dit rijtje toevoegen.

Maar let op: hoewel avocado een supergezond product is met veel goede vetten en vitamine kan het je afslank poging een flink stuk lastiger maken als je het dagelijks eet. In 1 avocado zitten namelijk zo’n 400 calorieën (wow!).

Gesneden avocado

8. Cantaloupe meloen (7,9 gram)

De meloenen zijn goed vertegenwoordigd in deze lijst, want ook cantaloupe meloen heeft weinig koolhydraten (7,9 per 100 gram). 90% van de meloen bestaat uit water, waardoor het je al snel een vol gevoel geeft. Handig wanneer je minder calorieën probeert te eten! In 100 gram cantaloupe meloen zitten 38 calorieën en 37 mg vitamine C. Dat is 53% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C!

Zeker in de zomermaanden is cantaloupe meloen een heerlijk tussendoortje.

Hele cantaloupe meloen

9. Bosbessen (6 gram)

Bosbessen lijken op misschien blauwe bessen, maar in werkelijkheid zijn ze heel verschillend. Bosbessen zijn kleiner van stuk en hebben rood vruchtvlees in plaats van wit. Daarnaast zijn de voedingswaarde van bosbessen ook anders dan die van blauwe bessen.

Waar blauwe bessen 52 calorieën en 11 gram koolhydraten per 100 gram heeft, zitten er in bosbessen slechts 30 calorieën en 6 gram koolhydraten per 100 gram. Daarnaast zit er meer vitamine E (1,9mg per 100 gram) in bosbessen. Dit is zo’n 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

10. Bramen (5,1 gram)

Bramen. Het is misschien niet het meest gegeten fruit, maar dat maakt ze niet minder gezond. Met slechts 37 calorieën en 5,1 gram koolhydraten (waarvan 3,1 gram vezels) per 100 gram is het ideaal koolhydraatarm fruit. Heerlijk in een bakje yoghurt, los óf als garnituur bij een ander gerecht.

Bakje bramen

11. Citroen (3 gram)

Last but not least: citroen. Je eet het niet helemaal op (tenzij je zo’n gezicht wilt trekken: 😖), maar je kunt het goed gebruiken om smaak aan je eten of drinken te geven zonder dat je veel calorieën of koolhydraten toevoegt. 100 gram citroen heeft namelijk maar 36 calorieën en 3 gram koolhydraten (waarvan 2 gram vezels).

Vind je water smaakloos? Doe er eens een schijfje citroen en een takje munt in.

Glas water met citroen en mint

Past een koolhydraatarm dieet wel echt bij jou?

Je hebt nu een mooi lijstje gehad met koolhydraatarm fruit. Waarschijnlijk wil je weten welk fruit koolhydraatarm is omdat je een koolhydraatarm dieet aan het volgen bent of gaat volgen. Maar past een koolhydraatarm dieet wel echt bij jou? Altijd maar anders moeten koken dan de rest van het gezin. Feestjes doorkomen op een glaasje water en een hoop negatieve gedachtes dat je van het eten af moet blijven. Om nog maar te zwijgen over je energieniveau.

Houdt jij dat voor de rest van je leven vol? Waarschijnlijk niet.

Maarja… wat moet je dan?

Jij wilt gewoon een slanker lichaam.
Af van die vervelende kilo’s.
Af van die negatieve gedachtes als je in de spiegel kijkt.
En af van de ergernis dat je niet meer in je kleren past.

Jij wilt afvallen.

Kosten wat het kost.

En als je daarvoor streng voor jezelf moet zijn, dan moet dat maar. Toch?

Wat nou als ik je zeg dat dat helemaal niet hoeft.

Als ik tegen je zeg dat je af kunt vallen zonder al die stress om wat je nou wel en wat je nou niet mag eten.

Dat je af kunt vallen én kunt blijven genieten van een stukje chocola of een wijntje.

Zonder je schuldig te voelen.

Dat je de controle over je gewicht terugkrijgt.

Dat je gaat voor een slanker leven. Niet voor even, maar voor de rest van je leven.

Een leven waar je niet meer kiest voor al het lekkerst, maar alleen nog maar voor het allerlekkerst.

Zou je dat willen?

Dan heb ik iets voor je.

In mijn ‘Blijvend Afvallen’ informatiegids vertel ik de 12 meest gemaakte fouten bij een afslank poging én vertel ik je hoe je jouw afslank poging tot een succes maakt.

Zonder. te. diëten.

Zonder lijstjes met dingen die je niet mag eten. Maar gebaseerd op het aanpassen van je eigen gewoontes.
Gebaseerd op gedragsverandering.

Probeer het eens.

Je kunt de informatiegids hier gratis downloaden.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!