fbpx
Gezonde leefstijl header
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Een gezonde leefstijl aannemen, hoe doe je dat?

Iedereen denkt wel eens aan een positieve verandering in zijn leven. Nét even wat gezonder eten of meer bewegen… Een gezonde leefstijl levert je veel op: je krijgt meer energie, je komt strakker in je vel te zitten, je voelt je zelfverzekerder over je lichaam en wordt positiever. Helaas blijft het bij de meesten van ons slechts bij de gedachte om een gezonde leefstijl aan te nemen. Zonde! Het is misschien niet altijd makkelijk om een gezonde leefstijl aan te nemen, maar onmogelijk is het niet. Zeker niet als je weet hoe het moet.

Waarom is een gezonde leefstijl aannemen zo lastig?

Waarschijnlijk herken je het wel: gemotiveerd en vol goede moed start je aan jouw poging om gezonder te gaan leven. Doei oude, ongezonde ik en hallo gezonde en sportieve ik. 

Goede voornemens gezonde leefstijl

De eerste paar dagen gaan super. De gezonde maaltijden vliegen erdoorheen, je bent actiever en de eerste kilo’s verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar dan gebeurt er iets waardoor je even wat minder oplet:

  • Er is iemand jarig op het werk;
  • Het regent, net wanneer jij een rondje wil gaan wandelen of hardlopen;
  • Of je komt afgepeigerd thuis na een lange dag op je werk.

Grote kans dat je op zulke momenten moeite hebt om je gezonde gewoontes vol te houden. En dat is heel normaal. Intenties tot bepaald gedrag leiden namelijk niet altijd tot het daadwerkelijke gedrag. Oftewel: iets willen doen zorgt er niet altijd voor dat je het daadwerkelijk gaat doen.

"Het hebben van de intentie om gezonder te leven zorgt er niet gelijk voor dat je daadwerkelijk gezonder gaat leven"

Intentie en gedrag zijn niet hetzelfde

Er zijn twee redenen waarom je intentie om een gezonde leefstijl aan te nemen niet altijd leidt tot het daadwerkelijk aannemen van deze leefstijl. De eerste reden is dat je tegen een (externe) barrière aanloopt. Dit klinkt misschien lastig, maar onbewust heb je hier al vaak mee te maken gehad. Stel: je komt na een dag werken thuis en besluit dat je een rondje wilt gaan hardlopen (intentie). Je kleedt je om, trekt je hardloopschoenen uit de kast, stoft ze af en doet ze aan. Je opent de voordeur en ziet tot je verbazing dat het net is begonnen met regenen. En niet zo’n beetje ook. “Laat maar, ik ga mezelf echt niet nat laten regenen”, denk je bij jezelf. Je doet de deur dicht, trekt je hardloopschoenen uit en besluit om maar een avondje te Netflixen (gedrag). Je had de goede intentie om te gaan hardlopen maar de regen (een externe barrière) heeft ervoor gezorgd dat je besluit om te gaan Netflixen. Sommige van zulke barrières zijn extern. Dat betekent dat je er geen invloed op hebt, zoals het weer. Andere barrières zijn intern. Deze komen vanuit jezelf. Hier heb je wel invloed op. Denk aan het gevoel dat je te moe bent om te gaan hardlopen. De tweede reden is het missen van de juiste vaardigheden. Als je besluit dat je gezonder wilt gaan eten, maar geen idee hebt wat een gezonder eetpatroon inhoudt, wordt het knap lastig om hiermee te beginnen.
intentie zorgt niet altijd voor gedrag
Wanneer moeilijke situaties zich voordoen is het goed om jezelf op dat moment te beseffen dat het gaat om een (externe) barrière of het missen van de juiste vaardigheid. Hierbij kan het helpen om samen met iemand anders de stap te zetten om een gezonde leefstijl aan te nemen. Als je samen deze stap zet neem je veel barrières weg. Je motiveert elkaar, helpt elkaar door moeilijke momenten en viert samen de successen die jullie hebben gehaald. Heb jij geen zin om te gaan wandelen (een interne barrière), kan de ander net dat zetje geven waardoor je toch mee gaat. Een professional kan je helpen om je de juiste vaardigheden aan te leren.

Met kleine stapjes naar een gezonde leefstijl

Het bewust zijn van mogelijke barrières en het missen van vaardigheden is een goede eerste stap in het aannemen van een gezonde leefstijl. Toch is er iets dat nog veel belangrijker is: het nemen van kleine stapjes. Wanneer je besluit om gezonder te gaan leven is de kans groot dat je alles tegelijk aan wilt pakken. “Als ik het doe, dan doe ik het goed”. Hoewel deze gedachte logisch is, is het niet de beste keuze.  Wij mensen zijn gewoontedieren. Ons gedrag (en dus ook ons eet-, en beweeggedrag) is een opeenstapeling van gewoontes. Onderzoeken laten zien dat we ons eetpatroon zo gewend zijn dat 95% van ons eetgedrag onbewust is. Het is voor onze hersenen bijna niet haalbaar om je eetgewoontes in één keer om te gooien. Laat staan dat je ook meer wilt gaan bewegen. Dit houd je misschien enkele dagen vol, maar zeker niet op de lange termijn.
Eigen eetgewoonten weggooien

De meeste mensen wanneer ze een gezonde leefstijl aan willen nemen (doe dit niet!) 

In plaats van je eetgewoontes overboord te gooien, moet je dus goed naar je eigen eetgewoontes gaan kijken en hier stapje voor stapje verandering in aanbrengen. Wanneer je kleine stapjes zet is dit veel makkelijker vol te houden. Want zeg nou zelf: van 3 glazen cola per dag naar 1 glas cola per dag gaan is een stuk makkelijker vol te houden dan een streng dieet waarin je bijna niks meer mag eten.

"Van 3 glazen cola per dag naar 1 glas cola per dag gaan is een stuk makkelijker vol te houden dan een streng dieet waarin je bijna niks meer mag eten."

Bovendien is het resultaat hierdoor niet voor even, maar voor de rest van je leven. Je past namelijk je eigen eetgewoontes aan in plaats van ze alleen een tijdje overboord te gooien. 

Dus...

Een gezonde leefstijl aannemen is niet iets wat je van het een op het andere moment doet. Het is een proces dat tijd en energie kost. Maar die energie krijg je dubbel en dwars terug wanneer het je lukt! 

Wil jij een gezondere leefstijl aannemen? Probeer deze tips dan in jouw leven toe te passen:

In mijn informatiegids “Blijvend Afvallen omschrijf ik naast deze, nog 10 andere manieren waarop je een gezondere leefstijl aan kunt nemen. Het is specifiek geschreven voor mensen die af willen vallen, maar zelfs als je gewoon gezonder wilt leven kunnen de tips je veel opleveren!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!