fbpx

Voedingsnormen

Om gezond te blijven heb je voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen nodig. Hoeveel je er precies van nodig hebt geven voedingsnormen aan.
Voedingsnormen zijn richtlijnen die je vertellen hoeveel voedingsstoffen gezonde mensen nodig hebben om goed te functioneren en chronische ziektes te voorkomen1.
De bekendste voedingsnorm is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Andere veelgebruikte voedingsnormen zijn:

Iedere norm geeft een andere hoeveelheid van een voedingsstof aan. Sommige mensen hebben namelijk meer nodig dan andere. De een hoeft maar de gemiddelde behoefte binnen te krijgen om goed te functioneren en ziektes te voorkomen, de ander moet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgen.

Uitleg voedingsnormen

Bron: Gezondheidsraad (2003) publicatie nr 2003/04

Wat betekenen de verschillende voedingsnormen precies?

  • De gemiddelde behoefte geeft de hoeveelheid aan waarbij de helft van de mensen genoeg binnenkrijgt (lees verder …);
  • De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid geeft de hoeveelheid aan waarbij 97,5% van de mensen genoeg binnenkrijgt (lees verder …);
  • Kan er geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid gegeven worden? Dan wordt er een adequate inname gegeven. Deze ligt vaak iets hoger dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (lees verder …);
  • De aanvaardbare bovengrens is de grens waarbij nog geen schadelijke gezondheidseffecten te verwachten zijn (lees verder …);
  • De NOAEL is de hoogste inname van een voedingsstof waarbij geen schadelijke gezondheidseffecten optreden (lees verder …);
  • En de LOAEL is de laagste inname van een voedingsstof waarbij wél schadelijke gezondheidseffecten optreden (lees verder …).

Als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt, kun je ervan uitgaan dat je genoeg, maar niet te veel binnen krijgt.

Voedingsnormen bij verschillende bevolkingsgroepen

Kinderen hebben minder nodig dan volwassenen en vrouwen hebben minder nodig dan mannen. Daarom heeft de Gezondheidsraad de normen ook uitgesplitst naar leeftijd en geslacht.

Veelgestelde vragen

VoedingsstofAanbevolen dagelijkse hoeveelheidEenheid
Vitamine A800-1000µg/dag
Vitamine B11.1mg/dag
Vitamine B21.5mg/dag
Vitamine B3 (Niacine)17mg/dag
Vitamine B5 (Pantotheenzuur5mg/dag
Vitamine B61.5mg/dag
Vitamine B8 (Biotine)150µg/dag
Vitamine B11 (Foliumzuur)300µg/dag
Vitamine B122.8µg/dag
Vitamine C70mg/dag
Vitamine D2.5µg/dag
Vitamine E9.3 – 11.8mg/dag
Vitamine K80µg/dag
Calcium1000mg/dag
Fosfor800mg/dag
Magnesium300mg/dag
Koper5mg/dag
Fluormg/dag
Chroom125µg/dag
Jodium150µg/dag
Ijzer14mg/dag
Mangaan5mg/dag
Molybdeen160µg/dag
Seleenµg/dag
Zink15mg/dag
Kalium3100mg/dag
Natrium2000mg/dag
Chloride2000mg/dag
VoedingsstofAanvaardbare bovengrensEenheid
Vitamine A3000µg/dag
Vitamine B1Geen maximummg/dag
Vitamine B2Geen maximummg/dag
Vitamine B3 (Niacine)35mg/dag
Vitamine B5 (PantotheenzuurGeen maximummg/dag
Vitamine B625mg/dag
Vitamine B8 (Biotine)Geen maximumµg/dag
Vitamine B11 (Foliumzuur)1000µg/dag
Vitamine B12Geen maximumµg/dag
Vitamine Cmg/dag
Vitamine D50µg/dag
Vitamine E300mg/dag
Vitamine KGeen maximumµg/dag
Calcium2500mg/dag
Fosformg/dag
Magnesiummg/dag
Kopermg/dag
Fluormg/dag
ChroomGeen maximumµg/dag
Jodium600µg/dag
Ijzermg/dag
MangaanGeen maximummg/dag
Molybdeen600µg/dag
Seleen300µg/dag
Zink25mg/dag
Kaliummg/dag
Natriummg/dag
Chloridemg/dag
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.