fbpx

Spiermassa

Spiermassa is het gewicht van alle spieren in je lichaam bij elkaar opgeteld. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe atletischer je eruit ziet en hoe meer calorieën je lichaam iedere dag verbrand. Spieren verbranden namelijk meer calorieën dan vet. Vaak wordt je spiermassa uitgedrukt in een percentage van het totale lichaamsgewicht.

Hoeveel spieren heeft je lichaam?

Je lichaam heeft meer dan 600 spieren. De meeste zijn klein en wegen niet zoveel, maar er zijn er ook een aantal die een stuk groter en zwaarder zijn. Je bovenbeenspier (quadriceps) is hier een goed voorbeeld van.

Spiermassa man

Mannen hebben over het algemeen meer spiermassa dan vrouwen. Dit komt niet doordat ze meer spieren hebben, maar omdat de spieren die ze hebben groter zijn en meer wegen. Gemiddeld bestaat het gewicht van mannen tussen de 40-48% uit spieren. Dit verschilt per persoon natuurlijk enorm, maar het is een goede richtlijn. Mannen met een actiever beroep en mannen die aan krachttraining doen hebben vaak meer spieren dan mannen die dat niet doen.

Spiermassa vrouw

Vrouwen hebben over het algemeen minder spiermassa dan mannen. Life is unfair lady’s, I know. 😬 Dit komt door hormonen. Mannen hebben meer groeihormonen en testosteron. Hierdoor groeien de spieren van mannen makkelijker dan die van vrouwen.

Gemiddeld bestaat zo’n 34-44% van het lichaamsgewicht van vrouwen uit spieren. Net zoals mannen verschilt dit per persoon natuurlijk enorm. Vrouwen die actief zijn en vaak sporten hebben over het algemeen meer spieren dan vrouwen die dat niet doen. 

Echter zijn vrouwen vaak bang om té gespierd te worden en blijven daarom zo ver mogelijk weg van de gewichten in de sportschool. Zonde! Je wordt echt niet snel gespierd. Naast het feit dat dit veel moeite kost, kom je juist strakker in je vel te zitten en raakt eindelijk die zwembandjes kwijt waar je zo van baalt als je meer spieren hebt. Probeer eens een paar maanden wat krachtoefeningen te doen in de sportschool. Je zult verbaasd zijn over het resultaat. 

Spiermassa meten

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen hoeveel spiermassa je hebt. De meest gebruikte methode is de bio-elektrische impedantie analyse. Dit is een speciale weegschaal die je lichaamssamenstelling meet.

Bio electrische impedantie analyse apparaat

Een Bio-electische impedantie analyse apparaat¹

De meeste sportscholen hebben wel zo’n apparaat. Vraag er de eerstvolgende keer eens na en laat je opmeten.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!