fbpx

Passieve rust

Tijdens het trainen kunt je actief of passief rusten. Bij passieve rust doe je letterlijk niks. Je zit op een stoel of staat stil. Je hartslag gaat snel naar beneden, waardoor je ook snel weer door kunt met je training. Met deze manier van rusten kom je het snelst bij van de oefening die je net hebt gedaan. Stilzitten op een krachtapparaat tussen twee setjes in is hier een voorbeeld van.
Voorbeeld passieve rust

Voorbeeld van passieve rust

Het tegenovergestelde van passieve rust is actieve rust.

Voordelen van passieve rust

  • Je komt snel bij van een zware oefening. Hierdoor kun je ook snel weer door.
  • Je kunt je goed voorbereiden op de oefening die gaat komen.
  • De training voelt minder intensief aan. Zeker als je net begint met sporten is dit fijn.

Nadelen van passief rusten

  • Je verbrand minder calorieën dan bij actieve rust. Je doet namelijk niet zo veel (behalve misschien een beetje rondkijken of op je mobiel zitten … 😉)
  • Het is moeilijker om in een trainingsflow te komen. Ik hoor van veel mensen die al langer trainen dat ze het fijn vinden om steeds door te blijven gaan. Ze krijgen dan het gevoel dat ze beter hebben getraind.
Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!