fbpx
illustratie middel heup ratio meten
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Middel heup ratio

Als je overgewicht hebt is het belangrijk om te weten waar het vet in je lichaam zit. Te veel vet bij je buik vergroot namelijk de kans op hart- en vaatziekten. Met de middel heup ratio (ook wel taille heup ratio genoemd) kun je uitrekenen of je te veel vet bij je buik, en daarmee een hoger risico op hart- en vaatziekten hebt.

Inhoud van het artikel

Wat betekent middel heup ratio?

De middel heup ratio (MHR) is een methode om te bepalen of je een hoger risico hebt op hart- en vaatziekten1. Het vergelijkt de omvang van je middel met de omvang van je heupen. Als de omvang van je middel groter is dan de omvang van je heupen, loop je een hoger risico.

Meer vet rond je middel wordt ook wel een appelfiguur genoemd. Meer vet rond je heupen wordt een peerfiguur genoemd.

voorbeeld appel en peerfiguur middel heup ratio

Appel-, en peerfiguur

Middel heup ratio berekenen

Met een meetlint bereken je heel makkelijk je eigen middel heup ratio. Je doet het in 3 stappen en kost je maar een paar minuten. De 3 stappen om jouw MHR te berekenen:
  1. Meet de omtrek op van je middel (verderop in dit artikel leg ik uit hoe je dit doet).
  2. Meet de omtrek op van je heup (ook dit leg ik verderop in dit artikel uit).
  3. Deel de omtrek van je middel door de omtrek van je heup.

Voorbeeld

  1. Je middelomtrek is 80 cm
  2. Je heupomtrek is 100 cm
  3. 80 : 100 = 0.80

 

Je middel heup ratio is 0.80

Wat is een gezond MHR?

Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heb je een hoger risico op hart- en vaatziekten als je MHR hoger is dan 1.02. Een gezond MHR voor vrouwen is lager dan 0.85. Een gezond MHR voor mannen is lager dan 0.90.

Belangrijk om te onthouden

MHR is een methode voor gezondheidsprofessionals om het mogelijke risico op hart- en vaatziekten te schatten. Een te hoog MHR betekent niet dat je zeker hart- en vaatziekten krijgt. Het betekent alleen dat je een hoger risico loopt op hart- en vaatziekten.

De MHR is niet de enige manier om te bepalen of je een risico op hart- en vaatziekten loopt. Een andere bekende manier om dit te bepalen is de Body Mass Index (BMI).

BMI vs. middel heup ratio: wat is betrouwbaarder?

De BMI is een goede methode om je een snelle indicatie te geven of je onder-, of overgewicht hebt. Waar de BMI minder goed in is, is het inschatten van de gezondheidsrisico’s. Het kijkt namelijk niet naar de verhouding tussen je vet-, en spierweefsel.

De middel heup ratio is minder goed in het inschatten of je onder-, of overgewicht hebt, maar is beter in het inschatten van de gezondheidsrisico’s.

Ik raad daarom aan zowel je BMI als je MHR te berekenen. Het kost je maar een paar minuten en samen geven ze een beter beeld van je gewicht en gezondheidsrisico’s dan één van de twee los van elkaar.

Middelomtrek meten

Je middel is het gedeelte op je buik tussen de bovenkant van je bekken en je onderste rib (getal 3 op de afbeelding hieronder). Dit is ongeveer ter hoogte van je navel.

Middel en heup locatie
Met de volgende stappen meet je je middelomtrek:
  1. Schuif je kleding omhoog. Je meet je middelomtrek het beste op de blote huid;
  2. Zoek je middel. Plaats je duimen op de plek van je onderste ribben en je wijsvingers aan de bovenkant van je bekken. Het midden hiervan is je middel;
  3. Ga goed rechtop staan en meet je middelomtrek. Let op dat het meetlint parallel aan de grond is, strak om je middel zit en het begin van het meetlint aan de voorkant van je buik zit. Zo kan je hem makkelijker aflezen. Adem rustig uit en lees het getal af net nadat je uitademt.

Heupomtrek meten

Je heup meet je op het breedste gedeelte van je onderlichaam op met je voeten naast elkaar. Op de afbeelding hierboven is je heup aangegeven met getal 4. Zorg er bij het meten van je heupomtrek voor dat je geen dikke broek aanhebt.

Met de volgende stappen meet je je heupomtrek:

  1. Ga rechtop staan met je voeten naast elkaar;
  2. Pak het begin van de centimeter vast en plaats deze aan de voorkant van je buik;
  3. Wikkel het meetlint om je buik heen;
  4. Schuif het meetlint langzaam naar beneden totdat je op het breedste gedeelte van je onderlichaam bent. Vaak is dit net boven-, op-, óf onder je heupbotten;
  5. Controleer of het meetlint nog recht zit. Hij moet parallel aan de grond zijn;
  6. Adem rustig uit;
  7. Lees je heupomtrek af op het meetlint.

Mijn middel heup ratio is te hoog, en nu?

Als je MHR te hoog is, is het belangrijk om gewicht te verliezen. Alleen is dit niet altijd even makkelijk. Sterker nog, voor vele is dit best wel moeilijk. Daarom heb ik een informatiegids geschreven. Een informatiegids waarin ik de 12 meest voorkomende redenen waarom een afslank poging mislukt uitleg én aangeef hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw afslank poging wel gaat lukken. Je kunt deze informatiegids nu gratis downloaden.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!