fbpx

Micronutriënten

Je ziet ze niet, ze geven je lichaam geen energie en je hebt ze maar in kleine hoeveelheden nodig. Toch kan je niet zonder ze: micronutriënten. In dit artikel lees je wat micronutriënten zijn, wanneer je er genoeg van binnenkrijgt en wat er gebeurt als je er te veel, of te weinig van binnenkrijgt.

Inhoud van het artikel

Wat zijn micronutriënten?

Micronutriënten is een verzamelnaam van voedingsstoffen waar je iedere dag maar een kleine hoeveelheid van nodig hebt (micro = klein, nutriënt = voedingsstof)¹. In tegenstelling tot macronutriënten geven ze geen energie (calorieën), maar zorgen ze ervoor dat je lichaam goed blijft functioneren. Zo dragen ze onder andere bij aan een normale ontwikkeling, zijn ze belangrijk voor een gezonde huid, botten en immuunsysteem en maken ze energie vrij uit de voeding. Met uitzondering van vitamine D en een kleine hoeveelheid vitamine K kan je lichaam ze niet zelf maken. Je moet micronutriënten dus binnenkrijgen via je voeding.

Micronutriënten zijn onderverdeeld in drie groepen: 

  • Vitamines
  • Mineralen
  • Spoorelementen

Iedere groep heeft zijn eigen voedingsstoffen (nutriënten). Bekijk de afbeelding hieronder maar eens.

Wat zijn micronutrienten uitleg

Micronutriënten simpel uitgelegd.

Micronutriënten is dus het overkoepelende woord voor vitamines, mineralen en spoorelementen. Hieronder vallen verschillende voedingsstoffen zoals vitamine A, calcium of ijzer.

Heb je alle voedingsstoffen nodig?

Ja, je hebt alle voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Een tekort aan een voedingsstof kan verschillende klachten opleveren. Zo kan een tekort aan vitamine A huidproblemen, dof haar of nachtblindheid veroorzaken² en kan een tekort aan magnesium (een mineraal) hartkloppingen, vermoeidheid of spierkrampen opleveren³. Maar schrik niet. Tekorten komen in Nederland bijna niet voor. Je krijgt al snel genoeg micronutriënten binnen. Je hoeft hier dus niet extra op te letten, tenzij je heel eenzijdig eet of tot een speciale doelgroep behoort zoals kinderen, ouderen of mensen met een bepaalde aandoening.

Krijg ik genoeg vitamine binnen?

Het is niet makkelijk te zeggen of je genoeg vitamine, mineralen of spoorelementen binnenkrijgt. Je kunt dit zelf  namelijk niet zomaar testen. Wel kun je ervan uitgaan dat je genoeg binnenkrijgt als je voldoende en gevarieerd eet. De schijf van vijf kan je hierbij helpen. Wanneer je precies wilt weten of je genoeg vitamine binnenkrijgt kun je bij de huisarts bloed laten prikken om je hierop te laten testen.

Is het slim om vitaminepillen te slikken?

Regelmatig hoor je dat mensen vitaminepillen slikken. “Je kunt beter teveel, dan te weinig vitamine hebben” zeggen ze dan. Maar pas op, meer is in het geval van vitamine, mineralen en spoorelementen niet altijd beter. Sterker nog: meer binnenkrijgen dan je lichaam nodig heeft kan zelfs schadelijk zijn voor je gezondheid (meer weten? Lees dit). Zo kan je zenuwstelsel aangetast worden als je lange tijd teveel vitamine B6 binnenkrijgt, wat er in de praktijk op neerkomt dat je continu pijn in je tenen en vingers hebt.

Ik raad dan ook af om vitaminepillen te slikken waar meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in zit tenzij een medisch specialist dit aanbeveelt. Wil je toch vitaminepillen pakken? Pak dan alleen vitaminepillen waar minder dan 100% van de ADH in zit.

Vitaminepillen die niet meer dan 100% van de ADH bevatten. 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!