fbpx
Macronutriënten voorbeelden
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Macronutriënten

Macronutriënten is een verzamelnaam voor voedingsstoffen die je lichaam iedere dag in grote hoeveelheden nodig heeft én calorieën bevat (macro = groot; nutriënten = voedingsstoffen).

Drie voedingsstoffen vallen onder het begrip macronutriënten:

  • Koolhydraten      (bevat 4 kcal per gram)
  • Eiwitten               (bevat 4 kcal per gram)
  • Vetten                 (bevat 9 kcal per gram)

Alcohol is een voedingsstof die ook regelmatig onder het kopje macronutriënten wordt geplaatst. Dit wordt gedaan omdat het net als koolhydraten, eiwitten en vetten calorieën bevat (7 calorieën per gram). Officieel gezien is dit fout. Je lichaam heeft alcohol namelijk niet nodig om in leven te blijven. Sterker nog: het zit je groei, onderhoud en herstel van je lichaam in de weg. 

Vitamines, mineralen en water worden micronutriënten genoemd. Ze bevatten geen calorieën maar zijn wel belangrijk voor het lichaam. Ze zorgen er onder andere voor dat energie uit de macronutriënten vrijgemaakt kan worden in je lichaam.

Overzicht macronutriënten

Heeft je lichaam iedere macronutriënt nodig?

Ja, je lichaam heeft iedere macronutriënt nodig. Ze hebben allemaal andere functies in je lichaam. Koolhydraten worden vooral gebruikt als energie. Eiwitten worden vooral gebruikt voor het onderhouden en opbouwen van spieren, organen en vele andere delen van het lichaam. Vet heeft verschillende functies: je lichaam gebruikt het als energie, het is verantwoordelijk voor het transporteren van in vet-oplosbare vitaminen, het beschermt je organen tegen stoten van buitenaf, het houdt je lichaam warm en het is de bouwstof voor verschillende stoffen in je lichaam.

Waar zitten macronutriënten in?

In bijna alles wat je eet zitten zowel macronutriënten als micronutriënten. Er zijn maar weinig producten die alleen koolhydraten, alleen eiwitten of alleen vetten bevat. Suiker (puur koolhydraten) en olie (puur vet) zijn hier uitzonderingen op. Hoeveel macronutriënten en micronutriënten er in een product zit kun je lezen op het voedingslabel dat op de verpakking van het product staat.
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!