fbpx

LOAEL (Lowest observed adverse effect level)

LOAEL staat voor lowest observed adverse effect level en geeft de laagste hoeveelheid van een voedingsstof aan waarbij schadelijke effecten optreden op je gezondheid. Je kunt de LOAEL dus zien als een grens die niet overschreden moet worden. Net als de NOAEL wordt de LOAEL door onderzoekers vastgesteld op basis van veelvuldig onderzoek naar de desbetreffende voedingsstof.

Aan de hand van de LOAEL (of NOAEL) wordt de aanvaardbare bovengrens bepaald

Om te voorkomen dat je meer van een voedingsstof inneemt dan goed voor je is, heeft de Gezondheidsraad een aanvaardbare bovengrens voor de meeste voedingsstoffen vastgesteld. Dit wordt gedaan op basis van de LOAEL (of NOAEL). Het is verstandig om deze bovengrens serieus te nemen aangezien de kans op ongewenste gezondheidseffecten groter wordt wanneer je deze grens overschrijdt.

Heb je een normaal voedingspatroon? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Je zult niet zomaar meer dan de aanvaardbare bovengrens van een voedingsstof innemen. Meer dan de LOAEL komt al helemaal niet voor. Slik je vitaminepillen of eet je regelmatig voedingsmiddelen waar extra vitamines aan toegevoegd zijn? Dan bestaat de kans wel dat je te veel van een voedingsstof binnenkrijgt. Ik raad dan ook aan om geen vitaminepillen te slikken die meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) bevatten tenzij een medisch specialist je dit aanraadt. Meer is namelijk niet altijd beter.

In het plaatje hieronder zie je hoe de LOAEL zich weerhoudt tot de gemiddelde behoefte (GB), aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH), adequate inname (AI), aanvaardbare bovengrens van inname en NOAEL. Je ziet dat te weinig én te veel van een voedingsstof kan leiden tot negatieve gezondheidseffecten. 

LOAEL - lowest observed adverse effect level

Bron: Gezondheidsraad (2003) publicatie nr 2003/04

Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!