fbpx

Lichaamssamenstelling

Kijk jij bij het afvallen alleen of het gewicht op de weegschaal naar beneden gaat? Dan is dit artikel voor jou. Want hoewel ik snap dat je het gewicht naar beneden wilt hebben, is het niet altijd slim om je hierop blind te staren. Het gaat er namelijk niet alleen om hoeveel je afvalt, maar ook om wat je afvalt. En om te weten wat je af moet vallen, is het belangrijk om te begrijpen wat de lichaamssamenstelling betekent. Daarom vertel ik je in dit artikel wat de lichaamssamenstelling precies is en hoe jij het kunt gebruiken om te zien hoeveel je nou écht afvalt.

Inhoud van het artikel

Wat is lichaamssamenstelling?

Je lichaam bestaat uit spieren, botten, vet en water. De lichaamssamenstelling geeft aan hoe de verhouding tussen deze vier ‘onderdelen’ zijn.
Je lichaamssamenstelling bestaat iot s[oer, bot, vet en water
De 4 onderdelen van je lichaam

Vergelijk het maar met de inhoud van een bordspel. Die vertelt je hoeveel pylonen, dobbelstenen en kaarten er in het spel zitten. Je lichaamssamenstelling vertelt je niet hoeveel pylonen je hebt, maar uit hoeveel kilo water, spieren, botten en vet je lichaam bestaat.

Er zijn verschillende manieren om je lichaamssamenstelling te beschrijven. Ik leg de twee meest voorkomende manieren aan je uit:

  • Het 2C model
  • Het 4C model

Het 2C model

Het 2C model¹ deelt je lichaam niet in 4, maar in 2 onderdelen in, namelijk:

Al het vet in je lichaam (vetmassa)
Dit is het onderdeel waar iedereen zo graag vanaf wilt komen. Bij je buik, onder je armen, of misschien wel bij je benen. Te veel vet verhoogt het risico op hart- en vaatziektes -en veel mensen vinden het niet mooi-, maar een beetje vet vet niet slecht! Sterker nog, je lichaam heeft vet nodig. Het geeft je lichaam energie, het beschermt je organen, het houdt je warm en het helpt bij het opnemen van vitamines en mineralen.

Alles behalve vet in je lichaam (Vet-vrije massa)
Vet-vrije massa is precies wat het woord al zegt: al het gewicht van je lichaam dat geen vet is. Hieronder vallen bijvoorbeeld je organen, je botten, je spieren en water.

Het 4C model

Als je een stapje verder wilt gaan en echt wilt weten hoe je lichaam in elkaar zit kun je het 4C model gebruiken. Dit model deelt je lichaam in de 4 onderdelen in zoals ik hierboven al heb verteld: water, spieren, botten en vet. Leuk om te weten, maar niet heel belangrijk als je alleen wat af wilt vallen.

Ideale verhouding spier en vet man

De ideale verhouding tussen de hoeveelheid vet en de hoeveelheid spier is erg persoonlijk. De een vindt een afgetraind lichaam de ideale verhouding, de ander vindt een wat minder afgetraind lichaam de ideale verhouding. Voor je gezondheid wordt aangeraden om tussen de 10-20% vet te hebben als man. Wil jij een afgetraind lichaam, dan moet je vetpercentage wat lager liggen. Tussen de 7-10% ongeveer.

Ideale verhouding spier en vet vrouw

Net als bij mannen is de ideale verhouding tussen de hoeveelheid vet en spier (vet-vrije massa) erg persoonlijk. Wel hebben vrouwen over het algemeen meer vet dan mannen. Het leven is oneerlijk dames, ik weet het. Dit komt door je genen². Vrouwen moeten namelijk genoeg vetreserves hebben voor een eventuele zwangerschap. Voor je gezondheid wordt een vetpercentage voor vrouwen aangeraden tussen de 18-28%. Wil jij liever iets afgetrainder zijn? dan zal je vetpercentage naar beneden moeten.

Het belang van je lichaamssamenstelling tijdens het afvallen

Ik kan me voorstellen dat je bij jezelf denkt: allemaal leuk en aardig, maar waarom is je lichaamssamenstelling zo belangrijk als je af wilt vallen?

Simpel. Je wilt tijdens het afvallen zo veel mogelijk vet kwijtraken, en zo weinig mogelijk spieren. Iemand die 70 kilo weegt, maar veel vet heeft ziet er namelijk heel anders uit als iemand die 70 kilo weegt met weinig vet.

Dit komt omdat 1 kilo vet veel groter is dan 1 kilo spier.

1 kilo vet vs 1 kilo spier

1 kilo spier is kleiner dan 1 kilo vet

Je blindstaren op het gewicht op de weegschaal kan je dus een verkeerd beeld geven tijdens het afvallen. Misschien denk je dat je goed bezig bent als je de eerste week al 4 kilo minder op de weegschaal ziet staan, maar als die 4 kilo voornamelijk spieren zijn, dan ben je eerder achteruit dan vooruit gegaan.

Leg de weegschaal dus maar op zolder. Je hebt hem niet nodig en het zal je ook een hoop frustratie schelen als het even een paar dagen minder gaat. Het afvallen gaat sowieso niet met een rechte lijn.

Afvallen gaat met ups en downs
Afvallen gaat met ups en downs
houdt in plaats daarvan je lichaamssamenstelling bij. Doe dit aan het begin, tussentijds en aan het einde van je afslank poging. Dan heb je een volledig beeld van je vooruitgang en kun je bijsturen als dat nodig is.

Hoe meet je je lichaamssamenstelling?

Je kunt je lichaamssamenstelling op 4 manieren meten:

  1. Met een hydrostatische weging
  2. Met een Dual Energy X-Ray Absorptiemetrie (DEXA scan)
  3. Via een speciale weegschaal (een bio elektrische impedantie analyse (BIA))
  4. Een huidplooi meting met een vetpercentage meter

De eerste twee manieren zijn alles behalve praktisch en erg duur. De derde manier (met een bio elektrische impedantie analyse) klinkt misschien lastig, maar dat is het niet. De meeste sportscholen hebben wel zo’n apparaat. Misschien heb je er zelfs wel eens opgestaan. Heeft jouw sportschool zo’n analyse apparaat? Vraag dan eens of ze een meting van je kunnen maken. Je krijgt dan een bonnetje met daarop jouw lichaamssamenstelling te zien.

Bio electrische impedantie analyse apparaat

Een bio electrische impedantie analyse apparaat³. Sommige hebben handvaten, andere niet.

Heeft je sportschool deze niet? Dan kun je altijd nog een huidplooi meting doen met een vetpercentage meter.

Als je een betrouwbare meting wilt kun je dit het beste laten doen bij een specialist, maar op internet zijn genoeg goedkope vetpercentage meters te koop.

Mijn lichaamssamenstelling is verkeerd, en nu?

Dan is het goed om eerst te kijken wat er precies verkeerd is!

Heb je te weinig spieren?

Probeer dan eens wat krachtoefeningen te doen. Je kunt je natuurlijk inschrijven bij je lokale sportschool, maar zeker in het begin kom je thuis al een heel eind. Zoek op youtube maar eens op online trainingen. Genoeg om het komende jaar bezig te blijven 😉.

Heb je te veel vet of wil je wat kilo’s kwijt?

Dan is het slim om af te vallen. Dit kan op allerlei manieren. De diëten rijzen de pan uit tegenwoordig. Voor ieder wat wils. Wat ik bij mijn klanten echter merk, is dat het op dieet gaan averechts werkt. Veel te streng. Veel te saai. Plus je moet voor jezelf steeds wat anders koken dan de rest van je gezin. Iets dat beter werkt is het aanpassen van je eetgewoontes. Niet alles in een keer, maar met kleine stapjes. Dit is misschien even wennen, maar het levert je heel veel op. Voor je het weet is het vet er af en pas jij weer in de kleren die je zo graag aan wilt. En dat blijft zo. Je hebt namelijk je eigen eetgewoontes aangepast. Doei terugval die je bij ieder ander dieet wel hebt, hallo slanke jij.

In mijn informatiegids “Blijvend Afvallen” vertel ik je hoe je dit kunt bereiken. Deze kun je gratis downloaden.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!