fbpx

Energiedichtheid

Meer eten en minder calorieën binnenkrijgen. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar het kan. Je hoeft hiervoor alleen te weten wat energiedichtheid is en hoe het werkt.

Inhoud van het artikel

Wat is energiedichtheid?

Energiedichtheid is de hoeveelheid energie of calorieën van een voedingsmiddel per gram. Neem bijvoorbeeld een appel. Een appel van 100 gram heeft 52 calorieën. De energie dichtheid van de appel is dan 0,52 calorieën per gram (want: 52 / 100 = 0,52). Dit is erg weinig. 

Een plak cake van 100 gram heeft daarentegen 387 calorieën, waardoor de energie dichtheid 3,87 calorieën per gram is. Dit is erg veel. 

De appel en de plak cake wegen allebei evenveel. Toch zitten er meer calorieën in de plak cake.

Hoe komt dit?

Dit komt door de voedingsstoffen in de producten. 

De meest voorkomende voedingsstoffen zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. Koolhydraten en eiwitten leveren 4 calorieën per gram. Vet levert 9 calorieën per gram.

Als we kijken naar het voorbeeld van de appel en het plakje cake, zit er in de appel veel water en een beetje koolhydraten. In het plakje cake zitten veel koolhydraten en veel vet. Hierdoor schiet de energiedichtheid van het plakje cake omhoog, wat ervoor zorgt dat je meer calorieën binnen krijgt. En dat terwijl hij evenveel weegt als de appel.

Met andere woorden: Je kunt meer eten van producten met een lage energiedichtheid.

Kijk maar eens naar de afbeelding hieronder.

Verschil hamburger en avondeten energiedichtheid

Dat je meer kunt eten van producten met een lage energiedichtheid is goed voor je hongergevoel en voor de lijn¹. Je zit namelijk sneller vol van een bord avondeten, dan van een losse hamburger. En dat terwijl er veel minder calorieën in het avondeten zit.

Welke producten hebben een lage energiedichtheid?

Producten waar veel water en vezels in zitten hebben vaak een lage energie dichtheid. Fruit, groente, soep, peulvruchten en volkoren granen zijn hier voorbeelden van.

 

Producten waar veel veten en koolhydraten in zitten hebben vaak een hoge energie dichtheid. Chocolade, boter, chips, kaas zijn hier voorbeelden van.

Praktische takeaways

Gebruik de energie dichtheid in je voordeel. Zeker als je af wilt vallen. Eet meer producten met een lage energie dichtheid, zoals:

  • Groeten
  • Fruit
  • Soep (vers gemaakt)
  • Volkoren granen
  • Peulvruchten

 

En minder producten met een hoge energie dichtheid, zoals:

  • Vettig eten (chocolade, boter, kaas etc.);
  • Alcohol;
  • Eten met weinig water.
Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!