fbpx
Energiebalans
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Energiebalans

De energiebalans is een veelgebruikte term in de voedingswereld die de balans beschrijft tussen je energie-inname (alle calorieën die je op een dag binnen krijgt) en je energieverbruik (alle calorieën die je op een dag verbruikt). Of je nu af wilt vallen, aan wilt komen of op gewicht wilt blijven: de energiebalans is het belangrijkste principe dat je écht moet kennen. 

In onderstaande video leg ik in een kleine 4 minuten uit hoe de energiebalans werkt.

Liever snel de belangrijkste punten uit dit artikel halen? Bekijk dit artikel in story modus! (klik hier)

Wanneer heb je een energiebalans en hoe werkt het precies?

Je kunt de energiebalans het beste zien als een oude weegschaal met twee kanten, waarbij alle calorieën die je binnenkrijgt aan de linker kant komen te staan, alle calorieën die je verbruikt aan de rechter kant komen te staan en je lichaam de weegschaal is. Staan er aan het einde van de dag op beide kanten evenveel calorieën, is je lichaam in balans en spreek je van een energiebalans. Je valt dan niet af, maar komt ook niet aan.

Energiebalans

Positieve energiebalans

Eet je meer calorieën dan je verbruikt, is de linkerkant van de weegschaal zwaarder en raak je uit balans. Het teveel aan calorieën kan je lichaam niet zomaar kwijt en slaat dit voornamelijk op als vet. Het gevolg hiervan is dat je aankomt. Dit fenomeen: het meer calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt noemen ze een positieve energiebalans. Heel positief is het niet als je af wilt vallen, je komt er immers van aan… maar goed, zo hebben ze het nou eenmaal genoemd.

Positieve energiebalans

Negatieve energiebalans

Eet je minder calorieën dan je verbruikt, is de rechterkant van de weegschaal zwaarder en heeft je lichaam een energietekort. Dit tekort aan calorieën haalt je lichaam uit de energie die hij ooit eerder heeft opgeslagen. En ja, ook dit is voornamelijk uit vet. Het gevolg hiervan is dat je afvalt. Dit fenomeen noemen ze geen positieve-, maar een negatieve energiebalans.

Negatieve energiebalans

Samenvattend kun je dus zeggen:

  • Eet je minder calorieën dan je verbruikt, dan val je af;
  • Eet je meer calorieën dan je verbruikt, dan kom je aan;
  • Eet je evenveel calorieën dan je verbruikt, dan blijf je op hetzelfde gewicht.

Een paar voorbeelden

Stel: je eet op een dag 2000 calorieën en verbrand die dag 2200 calorieën. Je hebt dan 200 calorieën méér verbrand dan je hebt binnen gekregen. Deze calorieën haalt je lichaam uit het vet dat in je lichaam opgeslagen ligt, wat ervoor zorgt dat je afvalt.

Positieve energiebalans voorbeeld

Maar eet je die dag geen 2000 maar 2500 calorieën, terwijl je maar 2200 calorieën verbrand? Dan heb je 300 calorieën te veel binnen gekregen. Deze calorieën slaat je lichaam (voornamelijk) op als vet, met het gevolg dat je aankomt.

Negatieve energiebalans voorbeeld

Is de energiebalans het enige dat telt als je af wilt vallen?

Het klinkt bijna te simpel om waar te zijn: krijg minder calorieën binnen dan je verbruikt en je zult afvallen. Maar hier komt het uiteindelijk wel op neer. Het is een bekend fenomeen in de voedingswetenschap en wordt zelfs ondersteund door een wetenschappelijke wet (de wet van thermodynamica). Weten hoe de energiebalans werkt is dus van groot belang. Je zult niet afvallen zonder negatieve energiebalans en je zult ook niet aankomen zonder positieve energiebalans. Je kunt dit eenvoudig bijhouden middels een eetdagboek.

Er zijn wel meerdere factoren waar je rekening mee moet houden wanneer je je vet-/gewichtsverlies wilt maximaliseren. Een van deze factoren is het binnenkrijgen van voldoende eiwitten.

Energiebalans berekenen

Regelmatig hoor je dat mannen gemiddeld 2500 calorieën verbruiken en vrouwen 2000. Dit klopt, gemiddeld gezien. Echter kan dit per persoon sterk variëren.

Je kunt uitrekenen hoeveel calorieën jij ongeveer per dag verbrand. Hier zijn verschillende websites voor. Je vult een paar gegevens in (lengte, leeftijd, gewicht, geslacht) en geeft aan hoe actief je bent. Vervolgens krijg je te zien hoeveel calorieën je ongeveer per dag verbruikt.

Let op: dit zijn schattingen. Je calorieverbruik varieert van dag tot dag. Sommige dagen beweeg je immers meer dan andere dagen. Hierdoor kan het zijn dat je meer/minder calorieën verbrand dan wordt aangegeven. Zie het dan ook als startpunt en hou je gewicht goed in de gate door jezelf regelmatig te wegen.

Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!