fbpx
Eetdagboek
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Eetdagboek bijhouden | Zo doe je dat!

Een eetdagboek kan je helpen om eindelijk eens af te komen van die kilo’s waar je zo van baalt. Zonder dat je het doorhebt stop je namelijk meer in je mond dan je denkt. Een snoepje hier, een voorproefje op die heerlijke pastasaus daar en oh ja, nog even snel een plakje peperkoek naar binnen werken voordat je gaat slapen (je bent niet de enige, geloof me ­čśë).

Daarom vertel ik je in dit artikel alles wat je moet weten over het bijhouden van een eetdagboek ├ęn heb ik een voorbeeld dagboek gemaakt die je gratis kunt downloaden. Zo houdt niets je meer tegen om die kilo’s voor eens en voor altijd kwijt te raken!

Inhoud van het artikel

Wat is een eetdagboek?

Een eetdagboek (ook wel voedingsdagboek genoemd) is een dagboek waarin je bijhoudt wat je eet en drinkt om meer inzicht te krijgen in je eetpatroon. Veel mensen gebruiken het wanneer ze af willen vallen of aan willen komen. Daarnaast wordt het regelmatig door professionals ingezet om te achterhalen welke voedingsmiddelen hun cli├źnten minder goed kunnen verdragen.

Zeker als je net begint met afvallen kan het een handig hulpmiddel zijn om ongezonde eetgewoontes in kaart te brengen en nieuwe, gezonde eetgewoontes aan te leren.

Waarom zou je een eetdagboek bijhouden?

Het bijhouden van een eetdagboek geeft je inzicht. Inzicht in je wat je ├ęcht eet. Onbewust stop je namelijk meer in je mond dan je denkt.

Ook zie je precies hoeveel calorie├źn er in ieder voedingsmiddel zit als je een eetdagboek bijhoudt. Je zult verbaasd zijn hoeveel calorie├źn er in sommige producten zitten. Aan het einde van de dag zie je precies wat je gegeten hebt en waar je gemakkelijk calorie├źn kunt “besparen”.

Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat mensen automatisch minder gaan eten zodra ze een voedingsdagboek bijhouden doordat ze bewuster met hun eten bezig zijn (1). Een echte win-win situatie dus! ­čśâ

Hoe kun je een eetdagboek bijhouden?

Je kunt op 2 manieren een eetdagboek bijhouden: ouderwets op papier of via een app. Voor beide manieren valt iets te zeggen. Zelf raad ik mensen altijd aan om het via een app te doen aangezien dit sneller, makkelijker en overzichtelijk is. Echter heb je op papier meer mogelijkheden (denk aan: opschrijven waarom je iets eet of bijhouden hoe je je na het eten voelt).

Om een goed beeld te krijgen van je eetpatroon raad ik je aan om je eten en drinken minimaal twee doordeweekse dagen en ├ę├ęn weekenddag bij te houden. In het weekend eet je namelijk heel anders dan doordeweeks.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het iedere dag bij te houden als je dat fijn vindt.

Een goed eetdagboek bevat (ongeacht of je het via een app of op papier bijhoudt) in ieder geval de volgende punten:

  • Wat je eet
  • Wanneer je het eet
  • Hoeveel je ervan eet
  • Het aantal calorie├źn

Daarnaast kan je de hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten, het gevoel dat je krijgt na het eten ├│f de reden waarom je iets eet toevoegen. In een app worden de hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten automatisch toegevoegd. Op papier raad ik af om dit op te schrijven aangezien dit veel tijd kost.

Om te voorkomen dat je dingen vergeet kun je het dagboek het beste vooraf of n├ęt nadat je iets gegeten/gedronken hebt bijwerken. Dit is in begin misschien even wennen en tijdrovend, maar hierdoor ga je wel bewuster nadenken over w├ít je eet en waarom je dit eet.

Wat zijn voordelen van het bijhouden van een voedingsdagboek?

  • Je krijgt inzicht in je eetgedrag;
  • Mensen die een eetdagboek bijhouden gaan automatisch minder eten;
  • Je wordt je bewust van de hoeveelheid calorie├źn die er in sommige producten zitten;
  • Je gaat bewuster nadenken waarom je iets eet.
Je legt je (onbewuste) eetgedrag als het ware onder de loep met een eetdagboek. Zo kun je erachter komen dat je te weinig groenten/fruit eet of in de avond veel snackt. Als je dit weet kun je deze eetgewoontes makkelijker aanpassen.

Wat zijn nadelen van het bijhouden van een voedingsdagboek?

  • Het kost tijd. Dit hoeft niet altijd een nadeel te zijn aangezien je hierdoor bewuster na gaat denken over wat je eet.
  • Andere mensen vinden het ongezellig. Je bent regelmatig nog even aan het invullen wat je eet/drinkt terwijl de rest al aan het eten is. Dit is iets waar je even doorheen moet. Het helpt om je eetdagboek voor of net na het eten in te vullen. Bovendien is het bijhouden van een dagboek vaak tijdelijk.
  • Het kan een obsessie worden.

Vooral het laatste punt is iets om je bewust van te zijn v├│├│rdat je begint met het bijhouden van een eetdagboek. Wanneer je hier gevoelig voor bent of merkt dat je te gefocust bent op het perfect bijhouden van je dagboek is het misschien niet te juiste methode voor jou. Wat je zou kunnen doen is slechts een paar dagen je eetgedrag bijhouden en hier vervolgens mee stoppen. Zo voorkom je dat het een obsessie wordt maar krijg je wel inzicht in je eetgedrag.

Zie het bijhouden van een dagboek dan ook niet als doel maar als middel. Het is bedoeld om je aandachtspunten in kaart te brengen, niet om een perfect voedingspatroon te krijgen.

Eetdagboek voorbeeld

Er zijn verschillende apps waarmee je een eetdagboek bij kunt houden. Zelf gebruik ik MyFitnessPal. In onderstaande video leg ik uit hoe je deze app moet installeren en gebruiken.

Wil je het liever op papier bijhouden? Dan kun je onderstaand eetdagboek voorbeeld gebruiken.

Eetdagboek voorbeeld papier

Je moet hierbij wel zelf uitrekenen hoeveel calorie├źn er in ieder voedingsmiddel zit. Dit staat op de verpakking van het voedingsmiddel of kun je vinden door op google het volgende in te typen:

ÔÇťVoedingswaarde [jouw voedingsmiddel]ÔÇŁ

Om je op weg te helpen heb ik een ingevuld eetdagboek voorbeeld bijgevoegd zodat je kunt zien hoe je het zelf in kunt vullen.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

E├ęn reactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!