fbpx
Body Mass Index betekenis
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Body Mass Index (BMI)

Body Mass Index betekenis

De Body Mass Index (BMI), ook wel queteletindex (QI) genoemd, is een veelgebruikte maat om te bepalen of je ondergewicht, overgewicht óf obesitas hebt. Daarnaast geeft het aan welke gezondheidsrisico’s hieraan vastzitten. Je BMI wordt berekend op basis van je lengte en gewicht. Bij kinderen (< 18 jaar) wordt ook de leeftijd en het geslacht meegenomen in de berekening.

Je kunt je eigen Body Mass Index berekenen met de formule:

Je gewicht (in kilogram) gedeeld door je lengte (in meters) in het kwadraat.
Body Mass Index formule

Ben je bijvoorbeeld 1.78 meter lang en weeg je 73 kilo? Dan heb je een BMI van 23.0, want: 73 / (1.782) = 23.

Ben je echter 1.60 meter lang en weeg je 84 kilo? Dan heb je een BMI van 32.8, want: 84 / (1.602) = 32.8. 

Body Mass Index tabel

Geen tijd of energie om precies uit te rekenen wat je BMI is? Dan kun je in de tabel hieronder snel zien wat je BMI ongeveer is.

Body Mass Index tabel

Wat is een gezond BMI?

Een gezond BMI voor volwassenen is een BMI tussen de 18.5 en 25. Het is afhankelijk van je lengte en je gewicht wanneer je hiertussen zit.

Je hebt als volwassenen ondergewicht als je een BMI hebt onder de 18.5. Ligt je BMI tussen de 25 en 30? Dan heb je overgewicht. Is je BMI hoger dan 30? Dan heb je ernstig overgewicht (obesitas). Een BMI van 40 of hoger wordt morbide obesitas genoemd.

Neig je naar onder- of overgewicht? Dan is het slim om op tijd in te grijpen door je dagelijkse eet-, leef- en/of beweegpatroon aan te passen. Een (veel) te hoge of lage Body Mass Index brengt namelijk gezondheidsrisico’s met zich mee. Aan het einde van dit artikel heb ik iets klaarstaan om je hierbij te helpen! Kun je hier niet op wachten? (omdat je stiekem veel te nieuwsgierig bent… ;)), klik dan hier!

Sommige groepen mensen hebben andere waardes​

Bij kinderen (<18 jaar), ouderen (>70 jaar) en niet-blanke bevolkingsgroepen gelden andere waardes dan bij volwassenen. Kinderen groeien namelijk onregelmatig, oudere krimpen op latere leeftijd en de lichaamsverhoudingen van niet-blanke bevolkingsgroepen zijn anders dan de lichaamsverhoudingen van wel-blanke bevolkingsgroepen.

In de tabel hieronder heb ik het BMI van kinderen met een leeftijd van 2 tot 18 jaar overzichtelijk voor je neergezet.

BMI kinderen tabel

Is BMI betrouwbaar?

De Body Mass Index is een goede maat om je een indicatie te geven of je ondergewicht, overgewicht of obesitas hebt. Toch is het goed om je te beseffen dat het niet 100% betrouwbaar is. Het houdt namelijk geen rekening met je genetische aanleg om water vast te houden. Daarnaast neemt het de verhouding tussen je bot-, vet-, en spierweefsel niet mee in de berekening. Hierdoor kan iemand die veel aan krachttraining doet volgens de Body Mass Index overgewicht of obesitas hebben terwijl hij in werkelijkheid een gezond gewicht heeft. Zie je Body Mass Index daarom dan ook als een schatting.

Het meten van je vetpercentage en het meten van je middel heup ratio zijn betrouwbaardere methodes om je gezondheidsrisico’s te bepalen. Je kunt je vetpercentage meten met een huidplooimeting of een bio-elektrische impedantie meting. Je middel heup ratio kun je meten met een centimeter. Een nadeel van deze meetmethodes is dat ze iets moeilijker uit te voeren zijn dan het berekenen van je BMI.

Mijn BMI is te hoog, en nu?

Wanneer je BMI te hoog is, is het belangrijk om actie te ondernemen zodat je binnen de kortste keren weer een gezond gewicht hebt. In mijn informatiegids “Blijvend Afvallen” vertel ik hoe je dit kunt doen ZONDER te diëten. Ook vertel ik hierin de 12 meest voorkomende redenen waarom een afslank poging mislukt, zodat jij deze fouten niet hoeft te maken. 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!