fbpx

Basaal metabolisme

Basaal metabolisme (BMR), ook wel Basal Metabolic Rate of  ruststofwisseling genoemd, is de hoeveelheid energie die je lichaam iedere dag in rust nodig heeft om in leven te blijven. Met rust wordt bedoeld: liggend met een lege maag en een omgevingstemperatuur van ongeveer 22°C. Simpel gezegd is je basaal metabolisme dus de hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft als je 24 uur in bed ligt en niet beweegt.

Je BMR is niet hetzelfde als de totale energie die je lichaam iedere dag nodig heeft. Dat is namelijk je basaal metabolisme, lichamelijke activiteit én de energie die je lichaam nodig heeft om je eten en drinken op te nemen samen. Je BMR is slechts 1 van de bouwstenen van je totale energieverbruik.

Basaal metabolisme als onderdeel van je energieverbruik

Basaal metabolisme en energieverbruik

Ademhalen, je lichaamstemperatuur goed houden, je hart laten kloppen, je haar laten groeien, nieuwe cellen maken. Allemaal dingen die onder je basaal metabolisme vallen. Deze dingen kosten energie. Veel energie. 60-70% van alle calorieën die je op een dag verbruikt komt van je basaal metabolisme.

Wat is van invloed op je BMR

Verschillende dingen kunnen je BMR kunnen versnellen of vertragen, waaronder:

  • Leeftijd (jongere mensen hebben een hoger basaal metabolisme dan oudere omdat lichaamscellen van jongere actiever zijn én jongere meer spierweefsel hebben);
  • Geslacht (mannen hebben een hoger BMR dan vrouwen omdat ze meer vetvrije massa hebben);
  • Lichaamssamenstelling (hoe meer spiermassa, hoe hoger je BMR);
  • Lichaamsoppervlak (hoe groter je lichaamsoppervlak hoe hoger je basaal metabolisme);
  • Koorts en stress (verhogen je BMR);
  • Cafeïne (1 kopje koffie verhoogt je BMR met 5-10% voor 1 à 2 uur);
  • Nicotine (je BMR is ongeveer 15% hoger als je 1 pakje sigaretten per dag rookt);
  • Menstruatie (kan de BMR verhogen en verlagen, afhankelijk van de periode waarin je zit);
  • Genetische factoren (lijken ook een rol te spelen aangezien mensen met hetzelfde geslacht, lengte en gewicht een ander BMR kunnen hebben);
  • Voedingstoestand (het lichaam verlaagd je BMR als je te weinig energie binnenkrijgt).

 

Je lengte, leeftijd, gewicht en geslacht hebben de grootste invloed op je BMR.

Basaal metabolisme berekenen

Er zijn verschillende manieren om je basaal metabolisme te berekenen. De betrouwbaarste manier is een caloriemetrie-meting in een laboratorium maar dat is erg duur, onpraktisch en voor de meeste mensen niet haalbaar.

Voorbeeld van een caloriemeterie-meting om je basaal metabolisme te berekenen

Caloriemeterie-meting1

Een makkelijkere manier is het berekenen van je BMR met een van de vele formules die hiervoor gemaakt zijn. Deze zijn minder nauwkeurig dan een caloriemetrie-meting, maar geven je wel een goede indicatie van je basaal metabolisme.

 

De formules schatten je BMR op basis van je lengte, leeftijd, geslacht en gewicht. Factoren zoals koorts, stress en voedingstoestand zijn bij iedereen anders en kunnen ook nog is van dag tot dag verschillen. Daarom worden ze niet in de formules meegenomen.

 

De oudste en meest bekende formule is de Harris-Benedict formule. Een andere formule die veel wordt gebruikt is de formule van de WHO. Bij kinderen wordt de formule van Schofield het meest gebruikt.

Welke formule is het betrouwbaarst om je BMR te berekenen?

De Harris-Benedict formule is het betrouwbaarst voor volwassenen met obesitas (een BMI hoger dan 30).

Mannen:
Basaalmetabolisme = 88,362 + (13,397 x gewicht in kg) + (4,799 x lengte in cm) – (5,677 x leeftijd in jaren)

Vrouwen:
Basaal metabolisme = 447,593 + (9,247 x gewicht in kg) + (3,098 x lengte in cm) – (4,33 x leeftijd in jaren)

 

De WHO-formule is het betrouwbaarst voor mensen met een gezond gewicht (een BMI tussen de 20-30).

Mannen:
18 – 30 jaar: 15,4 x gewicht in kg – 27 x lengte in meter + 717
30 – 60 jaar: 11,3 x gewicht in kg – 16 x lengte in meter + 901
> 60 jaar: 8,8 x gewicht in kg + 1128 x lengte in meter – 1071

Vrouwen:
18 – 30 jaar: 13,3 x gewicht in kg + 334 x lengte in meter + 35
30 – 60 jaar: 8,7 x gewicht in kg – 25 x lengte in meter + 865
> 60 jaar: 9,2 x gewicht in kg + 637 x lengte in meter – 302

 

De formule van Schofield is het betrouwbaarst bij kinderen:

Jongens:
0 – 3 jaar: 0,167 x gewicht in kg + 1517,4 x lengte in meter – 617,6
3 – 10 jaar: 19,59 x gewicht in kg + 130,3 x lengte in meter + 414,9
10 – 18 jaar: 16,25 x gewicht in kg + 137,2 x lengte in meter + 515,5

Meisjes:
0 – 3 jaar: 16,252 x gewicht in kg + 1023,2 x lengte in meter – 413,5
3 – 10 jaar: 16,969 x gewicht in kg + 161,8 x lengte in meter + 371,2
10 – 18 jaar: 8,365 x gewicht in kg + 465,6 x lengte in meter + 200,0

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!