fbpx

Actieve rust

Actieve rust bij het sporten is een periode in je training waarbij je uitrust maar wel actief blijft. Meestal tussen twee oefeningen. Wandelen tijdens het hardlopen of stretchen tussen twee krachtoefeningen zijn hier voorbeelden van.

Actieve rust voorbeeld oefeningen

Nog wat voorbeeld van actieve rust oefeningen. 

De gedachte achter deze manier van rusten is dat je meer van je lichaam vraagt in een kortere periode. In plaats van zittend of staand uitrusten, blijf je lekker in beweging. Hierdoor blijft je hartslag hoger en verbrand je meer calorieën

Vaak zijn de rustperiodes kort. Zo kort dat je net genoeg uitgerust bent voor de volgende zware inspanning. Meestal 1 à 2 minuten.

Het tegenovergestelde van actieve rust is passieve rust.

Actieve rust heeft verschillende voordelen:

  • Je verbrand meer calorieën omdat je in beweging blijft.
  • Je blijft in de trainingsvibe.

Vooral de laatste is een groot voordeel. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak denk jij halverwege een training: “ik heb geen zin meer, ik wil stoppen”? Grote kans dat deze gedachtes komen als je aan het uitrusten (lees: stilzitten) bent.

Rust de volgende training actief en merk zelf het verschil!

Voorbeeld oefeningen

Welke oefeningen je in de actieve rust periodes doet maakt niet veel uit. Alle oefeningen die niet te zwaar voor je zijn, maar er wel voor zorgen dat je in beweging blijft zijn goede oefeningen om te doen. Ik heb een aantal voorbeeld oefeningen voor je opgeschreven:

  • Wandelen
  • Planken
  • Squatten
  • Lunges
  • Glute bridge
  • Superman
  • Crunch
  • Stretchen

In de video hieronder zijn een aantal oefeningen te zien.

Wat is beter: actieve of passieve rust?

Zowel actieve als passieve rust heeft voor- en nadelen. Welke van de twee beter is, is afhankelijk van wat jij wilt bereiken. Wil jij in een korte tijd zo veel mogelijk calorieën verbranden? Dan kan actief rusten een goede oplossing zijn. Wil jij goed uitgerust zijn voor de volgende oefening? Dan past passief rusten beter bij je.

Ook kun je de twee met elkaar combineren. In dezelfde training en tussen verschillende trainingen in. De ene keer blijf je lekker zitten wanneer je uitrust en de andere keer ga je voor een actievere vorm. Doe wat bij je past! 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!