fbpx

Aanvaardbare bovengrens (AB)

Stop.
Tot hier en niet verder.

Dat zegt de aanvaardbare bovengrens (AB).

Het is namelijk de grens waarbij voedingsstoffen nog net niet schadelijk voor je worden.

Want hoe hard je lichaam vitamines en mineralen ook nodig heeft: meer is niet altijd beter. Sterker nog, meer is soms zelfs slechter.

Letterlijk betekent de aanvaardbare bovengrens:

Het hoogste niveau van inname van een voedingsstof waarbij, volgens de momenteel beschikbare gegevens, géén schadelijke effecten waargenomen of te verwachten zijn bij langdurige blootstelling.

Iets om serieus te nemen dus.

Vaststellen van de aanvaardbare bovengrens

Wetenschappers stellen de AB vast op basis van de NOAEL of LOAEL.

Dit zijn twee grenzen die nog hoger liggen. De kans op ongewenste gezondheidseffecten zijn bij deze grenzen nog groter.

Aanvaardbare bovengrens uitleg

Bron: Gezondheidsraad (2003) publicatie nr 2003/04

Als je naar het plaatje kijkt zie je al hoe de aanvaardbare bovengrens vastgesteld wordt: door een onzekerheidsfactor toe te voegen.

Dit is een soort veiligheidsmarge.

Bij liften doen ze dat ook.

Daar plakken ze een sticker in de lift met de tekst ‘maximaal 1000 kilo’. 

Eigenlijk kan de lift 1200 kilo aan alleen zeggen ze dat niet om te voorkomen dat je met te veel mensen in de lift gaat.

Je kunt de sticker in de lift vergelijken met de aanvaardbare bovengrens. Je moet er niet boven gaan, maar als je er een keer een beetje boven gaat is dit niet gelijk een ramp. Er is namelijk nog een veiligheidsmarge ingebouwd voordat er iets ergs gebeurt.

Een uitzondering hierop is Vitamine A bij zwangere vrouwen. Kort boven de aanvaardbare bovengrens kan dan al schadelijk zijn voor het kind.

Eet ik meer dan de aanvaardbare bovengrens?

Eet je gewoon, dan kom je niet in de buurt van de aanvaardbare bovengrens. Dat gaat je simpelweg niet lukken.

Slik je vitaminepillen of eet je veel voedingsmiddelen waar extra vitamines aan zijn toegevoegd? Dan kan je wél meer binnenkrijgen. Zeker wanneer de vitaminepillen hoog gedoseerd zijn.

Ik raad daarom af vitaminepillen te slikken waar meer dan 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in zit. Genoeg is genoeg. Meer is niet beter. Je wordt er niet gezonder van en verhoogd alleen de kans dat je meer dan de AB inneemt.

Wil je toch vitaminepillen pakken? Pak dan alleen vitaminepillen waar minder dan 100% van de ADH in zit.

Vitaminepillen die niet meer dan 100% van de ADH bevatten. 

Heeft iedere vitamine of mineraal een AB?

Nee. Niet iedere vitamine of mineraal heeft een aanvaardbare bovengrens. Bij sommige is niet genoeg informatie beschikbaar over wat de grens precies is, bij andere is er geen maximum.

In de tabel hieronder zie je wat de AB voor de meeste vitaminen en mineralen zijn.

VoedingsstofAanvaardbare bovengrensEenheid
Vitamine A3000µg/dag
Vitamine B1Geen maximummg/dag
Vitamine B2Geen maximummg/dag
Vitamine B3 (Niacine)35mg/dag
Vitamine B5 (PantotheenzuurGeen maximummg/dag
Vitamine B625mg/dag
Vitamine B8 (Biotine)Geen maximumµg/dag
Vitamine B11 (Foliumzuur)1000µg/dag
Vitamine B12Geen maximumµg/dag
Vitamine Cmg/dag
Vitamine D50µg/dag
Vitamine E300mg/dag
Vitamine KGeen maximumµg/dag
Calcium2500mg/dag
Fosformg/dag
Magnesiummg/dag
Kopermg/dag
Fluormg/dag
ChroomGeen maximumµg/dag
Jodium600µg/dag
Ijzermg/dag
MangaanGeen maximummg/dag
Molybdeen600µg/dag
Seleen300µg/dag
Zink25mg/dag
Kaliummg/dag
Natriummg/dag
Chloridemg/dag
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!