fbpx

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is een voedingsnorm voor vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen. Het geeft aan hoeveel de meeste mensen dagelijks van een voedingsstof nodig hebben als ze gezond zijn. In Nederland wordt de ADH vastgesteld door de Gezondheidsraad.

Vaak wordt gedacht dat de ADH de minimale hoeveelheid van een voedingsstof is die je als persoon binnen moet krijgen, maar dat is niet zo. Het is een algemene richtlijn. Niet iedereen heeft de ADH van iedere voedingsstof nodig. Sommige mensen hebben meer nodig en andere hebben juist minder nodig.

De officiële betekenis van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is:

“De hoeveelheid van een voedingsstof die voldoende is om de behoefte van 97,5% van een bevolkingsgroep te dekken.”

Met andere woorden: als 100 mensen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van een voedingsstof binnenkrijgt, is dit voor 97 en een half mens genoeg (als halve mensen zouden bestaan… 😉). Voor de andere 2,5 is dit niet genoeg. Zij moeten meer binnenkrijgen.

Het is lastig te zeggen wat jij precies nodig hebt. Je lengte, gewicht, leeftijd, hoeveel je lichaam van een voedingsstof opneemt en vele andere factoren zijn hierop van invloed. Toch kun je ervan uitgaan dat je genoeg van een voedingsstof binnenkrijgt wanneer je voldoende, gezond en gevarieerd eet.

Referentie-inname

Om het jou als consument makkelijker te maken zetten voedingsproducenten vaak een referentie-inname (RI) op hun verpakking. Dit is een soort aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en wordt aangegeven in procenten.

Voorbeeld referentie inname

Voorbeeld van de referentie-inname

Deze referentie-innames kunnen iets van de Nederlandse ADH afwijken omdat ze zijn vastgesteld in Europese richtlijnen.

Hoe wordt de ADH vastgesteld?

De Gezondheidsraad stelt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vast op basis van de gemiddelde behoefte. Dit wordt gedaan met de formule:

ADH = gemiddelde behoefte + 2 * de standaardafwijking

Soms is de gemiddelde behoefte niet bekend. Dan kan er geen ADH worden vastgesteld. In deze gevallen wordt er een adequate inname vastgesteld. In het plaatje hieronder zie je hoe de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) zich weerhoudt tot de gemiddelde behoefte (GB), adequate inname (AI), aanvaardbare bovengrens van inname, NOAEL en LOAEL.

betekenis aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Bron: Gezondheidsraad (2003) publicatie nr 2003/04

Ook zie je op het plaatje dat de kans op ongewenste gezondheidseffecten groter is als je te veel óf te weinig van een voedingsstof binnenkrijgt. Het gezegde: ‘te veel of te weinig van iets is nooit goed’ is hier dus ook op van toepassing.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid tabel

In de tabel hieronder zie je wat de ADH, referentie inname én maximale inname is van de meeste vitamines en mineralen. Onthoud dat de precieze hoeveelheid die je nodig hebt van verschillende dingen afhankelijk is. De tabel hieronder geeft een voorbeeld van de ADH van een volwassene. Mogelijk wijkt wat jij precies nodig hebt hiervan af. 

VoedingsstofAanbevolen dagelijkse hoeveelheidReferentie-innameMaximale innameEenheid
Vitamine A800-10008003000µg/dag
Vitamine B11.11.1Geen maximummg/dag
Vitamine B21.51.4Geen maximummg/dag
Vitamine B3 (Niacine)171635mg/dag
Vitamine B5 (Pantotheenzuur56Geen maximummg/dag
Vitamine B61.51.425mg/dag
Vitamine B8 (Biotine)15050Geen maximumµg/dag
Vitamine B11 (Foliumzuur)3002001000µg/dag
Vitamine B122.82.5Geen maximumµg/dag
Vitamine C7080mg/dag
Vitamine D2.55.050µg/dag
Vitamine E9.3 – 11.812300mg/dag
Vitamine K8075Geen maximumµg/dag
Calcium10008002500mg/dag
Fosfor800700mg/dag
Magnesium300375mg/dag
Koper51mg/dag
Fluor3.5mg/dag
Chroom12540Geen maximumµg/dag
Jodium150150600µg/dag
Ijzer1414mg/dag
Mangaan52Geen maximummg/dag
Molybdeen16050600µg/dag
Seleen55300µg/dag
Zink151025mg/dag
Kalium31002000mg/dag
Natrium2000mg/dag
Chloride2000800mg/dag
Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!