fbpx
's avonds eten slecht
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Is 's avonds eten slecht als je af wilt vallen?

Het wordt regelmatig geroepen: “’s avonds eten is slecht voor je als je af wilt vallen” en “na 18.00 uur slaat je lichaam het eten gelijk op als vet.” 

Waar komen deze uitspraken vandaan? en misschien nog wel belangrijker… zijn ze waar?

Niet meer eten na 18.00 uur, waar komt het vandaan?

Er zijn onderzoeken die hebben laten zien dat mensen die ’s avonds laat nog eten vaker aankomen dan mensen die dit niet doen. Je lichaam zou het eten niet meer kunnen verbranden voordat je gaat slapen. In eerste instantie klinkt dit misschien logisch, maar deze conclusie mag je niet zomaar trekken. Het is namelijk goed mogelijk dat mensen die ’s avonds laat nog eten minder bewust bezig zijn met wat ze eten, overdag al te veel calorieën binnenkrijgen en daarom aankomen. Te veel calorieën binnenkrijgen is dan de boosdoener, niet het ’s avonds eten. Het antwoord op de vraag “is ’s avonds eten slecht als je af wilt vallen?” ligt in werkelijkheid dus een stuk genuanceerder.

Is ’s avonds eten ongezond/ slecht als je af wilt vallen?

Veel goede studies hebben laten zien dat er geen magische tijdsgrens is waarop je lichaam op slot gaat, het eten niet meer verteerd of direct opslaat als vet. Zo werkt je lichaam simpelweg niet. Een studie aan de universiteit van São Paulo laat zien dat het tijdstip waarop je eet geen grote invloed heeft op je vetverlies (1). Ook zijn er veel studies die laten zien dat je energiebalans uiteindelijk bepaald of je wel/ niet afvalt, niet het tijdstip waarop je eet (2) (3) (4).  Theoretisch gezien is ‘s avonds eten dus niet slecht voor je als je af wilt vallen zolang je ervoor zorgt dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Toch kan ’s avonds eten je afslank poging een stuk lastiger maken dan je denkt. Dit heeft verschillende redenen: 
  • Er een grote kans is dat je in de avond gaat snacken
  • In de avond eet je vaker omdat je je verveelt, stress hebt of omdat je je niet fijn voelt
  • ’s Avonds eten ervoor kan zorgen dat je slechter slaapt

Er is een grote kans dat je in de avond gaat snacken

Wanneer je ’s avonds laat nog gaat eten is de kans groot dat je gaat snacken. Dit komt door een fenomeen dat ze in de psychologie zelfregulatie noemen. Simpel gezegd is dit de kracht die je hebt om gezonde keuzes te maken.

Is het je wel eens opgevallen dat je in de ochtend weinig moeite hebt om de koekjes in de koektrommel te laten liggen terwijl je er in de avond bijna niet vanaf kunt blijven? Dit komt doordat je zelfregulatie aan het einde van de dag vaak is uitgeput. Alle keuzes die je op een dag maakt en iedere verleiding die je op een dag moet weerstaan putten je zelfregulatie een beetje uit. Het gevolg? Je gaat snacken, krijgt meer calorieën binnen dan je wilt en zult hierdoor minder afvallen.

Zie het maar als een gevecht dat zich continu in je hersenen afspeelt tussen de mini jij en de grote jij. De mini jij is op zoek naar korte termijn geluk (dat koekje of een stukje chocolade). De grote jij kan logisch nadenken over de toekomst en houdt je langetermijndoelen in gedachte (ik wil afvallen dus blijf van die calorierijke koekjes af). Aan het begin van de dag is de grote jij vaak sterker dan de mini jij. Iedere verleiding die jij moet weerstaan maakt de grote jij een stukje zwakker en de mini jij een stukje sterker. Aan het einde van de dag is deze grote jij vaak uitgeput. Hierdoor wordt “nee” zeggen steeds lastiger en is de verleiding om in de avond te gaan snacken moeilijker te weerstaan.

's avonds eten snacken

In de avond eet je vaker uit verveling, stress of omdat je je niet fijn voelt

We zijn de hele dag druk met van alles en nog wat. Hierdoor eet je overdag vaak alleen omdat je honger hebt. ’s Avonds laat is dit anders. Je kijkt een film op tv, zit wat te scrollen op je mobiel of bent gezellig aan het kletsen. En wat doe je dan? Juist. Eten. Niet omdat je écht honger hebt, maar omdat je je verveelt, je echt even moet ontstressen van je drukke dag of omdat je je niet fijn voelt. Overdag kon je dit gevoel nog wel wegdrukken omdat je bezig was, maar ’s avonds komt dit eruit. Het gevolg? Je gaat eten.

‘s Avonds eten kan ervoor zorgen dat je slechter slaapt

In mijn artikel “waarom val ik niet af?” heb ik het al kort gehad over het feit dat te weinig/ een slechte kwaliteit van je slaap ervoor kan zorgen dat je op de lange termijn meer gaat eten. Weinig slaap zorgt ervoor dat je minder leptine en meer ghreline in je bloed hebt. Dit zijn hormonen. Ghreline zorgt ervoor dat je honger krijgt en leptine zorgt ervoor dat je sneller een vol gevoel hebt. Oftewel: slaap je te weinig/ slecht? Dan heb je sneller honger en zit je minder snel vol. 

Nu hoor ik je denken: wat heeft dit met ’s avonds eten te maken? Simpel: ’s avonds eten zorgt ervoor dat je slechter slaapt (5) (6). Hierdoor komt er minder leptine en meer ghreline in je bloed, wat ervoor zorgt dat je de komende dagen meer calorieën eet dan je zou willen.

Samenvattend kun je zeggen:

Het is een broodje aap verhaal dat je lichaam het eten na 18.00 uur gelijk opslaat als vet. Je kunt gerust in de avond eten wanneer je honger hebt. Zolang jij minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt zul je afvallen. Ben jezelf alleen wel bewust van wat je eet en waarom je dit eet. ’s avonds is de kans namelijk groter dat je gaat snacken.

Heb je moeite om in de avond niet te gaan snacken? Dan heb ik een handige tip voor je!

Bedenk vooraf wat je gaat doen als deze situatie zich voor doet. Wanneer ik zelf merk dat ik ’s avonds zin heb om te eten zonder dat ik écht honger heb ga ik mijn tanden poetsen. Klinkt misschien gek, maar hierdoor gaat mijn trek weg.

Dit als-dan denken wordt ook wel een implementatie-intentie genoemd. Onderzoek toont aan dat dit kan helpen om door moeilijke momenten te komen (7). Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het inderdaad werkt.

Ik ben heel benieuwd wat jij doet om te voorkomen dat je in de avond gaat snacken. Laat het weten in de reacties!

Share on whatsapp
Delen
Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!