fbpx
Beste dieet
Mark Andriessen
Mark Andriessen

Wetenschappelijk bewezen: dit is het beste dieet om af te vallen!

Dit is het beste dieet om af te vallen! Duizenden mensen gingen je voor. Ze waren binnen no time op hun streefgewicht. Ze voelden zich beter in hun vel, hadden meer energie en konden eindelijk de dingen doen die ze graag wilden doen. En jij kunt dit ook, echt waar! Het is zelfs wetenschappelijk bewezen.

Zo’n stuk tekst trekt de aandacht hè? Die van mij in ieder geval wel. Ik zie deze pakkende teksten met de claim ‘wetenschappelijk bewezen’ steeds vaker voorbij komen. Waarom zijn we hier zo gevoelig voor? Wat zegt het eigenlijk: ‘wetenschappelijk bewezen’? En bestaat er een ‘beste dieet om af te vallen’? Laten we eens op onderzoek uitgaan!

De kracht van wetenschappelijk bewijs

Gezond eten: we willen het allemaal. Wat we eten heeft namelijk veel invloed op hoe we ons voelen én hoe we eruit zien. Alleen is dat ‘gezond eten’ verdomd lastig. Hier zijn veel redenen voor, maar de belangrijkste is misschien wel dat we simpelweg niet weten wat nou écht goed voor ons is. Er is tegenwoordig zoveel informatie te vinden over voeding en diëten, dat we niet meer weten wat we moeten geloven.
Als we het internet afstruinen en een dieet of eetpatroon tegenkomen die wetenschappelijk bewezen is, geeft dit zekerheid. Als wetenschappers zeggen dat het goed is zal het wel zo zijn, toch? Dit neemt onze onzekerheid weg. En dat is de reden waarom we hier zo gevoelig voor zijn. Je krijgt het gevoel dat het gevonden dieet, onderbouwd door de wetenschap, DE methode is om je doel te bereiken. Maar… er zit een addertje onder het gras. Het zijn niet de onderzoekers die deze claims maken, maar de marketingmachine achter het dieet.

Regelmatig worden conclusies van wetenschappelijk onderzoek verkeerd geïnterpreteerd en worden er extreme uitspraken gedaan op basis van één studie, waarbij de betrouwbaarheid van de studie niet altijd even hoog is. Daarnaast is wetenschappelijk onderzoek naar voeding HEEL complex. Er is nog maar weinig dat we écht zeker weten over voeding. Dit heeft verschillende redenen: 

  • Er wordt nog maar relatief kort onderzoek gedaan naar voeding;
  • Je kunt niet zomaar aannemen dat de resultaten van een onderzoek van toepassing zijn op jou. We zijn namelijk allemaal anders;
  • Slechts een klein deel van alle onderzoeken naar voeding wordt gedaan naar het verbeteren van de gezondheid. De meeste onderzoeken gaan over het verminderen van ziekten.

Moeten we alle diëten en eetpatronen die ‘wetenschappelijk bewezen’ zijn overboord gooien? Nee. Absoluut niet. Het is alleen goed om te weten dat wetenschappelijk onderzoek geen ‘beste dieet om af te vallen’ of ‘ideale eetpatroon’ aan zal wijzen die voor iedereen werkt. En dat zal niet zomaar veranderen.

Hoe ziet het perfecte eetpatroon of het beste dieet om af te vallen er dan uit?

  1. Focus op zaken die we op dit moment met de meeste zekerheid kunnen zeggen (ik leg hieronder uit welke dit zijn).
  2. Test nieuwe dingen (eetpatronen/ voedingsmiddelen) uit en zie dit als experimenten om te kijken wat het best bij jou past.
  3. Probeer de dingen die het best bij jou passen vaker te doen (wil je leren hoe je dit het beste kunt doen, lees dan mijn informatiegids ‘blijvend afvallen’ eens. Deze kun je gratis downloaden).

Wat we met grote zekerheid kunnen zeggen over voeding:

  1. Eet meer onbewerkt, en minder bewerkt eten;
  2. Meer groenten is beter dan minder groenten;
  3. Genoeg eiwitten eten is cruciaal voor je gezondheid, prestaties en lichaamssamenstelling;
  4. Eten op basis van je hongergevoel en gevoel van volheid werkt op de lange termijn beter om op gewicht te blijven dan alles af te wegen en bij te houden.

Take away message

Zie bovenstaande punten als basis en experimenteer als een echte wetenschapper welk eetpatroon het best in jouw leven past. Jij bent de baas over wat je eet. Laat niemand je wijsmaken dat een bepaald dieet het beste dieet om af te vallen is. Er is maar één eetpatroon het beste, en dat is het eetpatroon dat jij op de lange termijn vol kunt houden. Voor de een is dit een plantaardig -, en voor de ander een koolhydraat-/ vetarm eetpatroon.

Ga voor een eetpatroon waar jij je fijn bij voelt. Waar jij je doelen mee haalt. Die je op de lange termijn vol kunt houden. Daar draait het om.

Klaar om aan de slag te gaan?
Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan met je vrienden!
Share on facebook
Delen
Share on whatsapp
Delen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Afvallen zonder dieet?

Download de checklist ‘Blijvend Afvallen’ en raak deze week nog de eerste kilo’s kwijt!